Bæredygtig drift af byggeplads (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Indretningen af byggepladsen er et vigtigt led i udførelsen af et byggeri. Det er denne, der skaber et de rette betingelser for arbejder og transport, hvorimod en uhensigtsmæssig indretning besværliggør byggeprocessen.
Viden
Formålet med modulet er primært at give den studerende et beslutningsgrundlag for planlægning og gennemførelse af opgaver i forbindelse med indretning og drift af en byggeplads, herunder anvendelse af styringsredskaber og opfølgningsværktøjer.
Udgangspunktet for valgfaget vil være byggeplads-planlægning og drift opdelt i den klassiske tredeling - social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.
De studerende skal i grupper af 3-4 studerende udarbejde en rapport der tager sit udgangspunkt i en faktisk problemstilling, eventuelt fra en af de besøgte byggepladser. Rapporten skal fremlægges med dels en gruppedel og dels en individuel del. Der skal fra hver enkelt studerende udarbejdes konkrete forslag til hvordan bæredygtighed kan kvalitetssikres og bringes mere i fokus i deres individuelle del.Den studerende skal have viden om
Færdigheder
• og forståelse for praksis og metoder til indretning og drift af en effektiv byggeplads, herunder byggepladsens betydning for en effektiv byggeproces
• metoder og værktøjer inden for planlægning, logistik, økonomistyring, kvalitetssikring, og sikkerhed i forbindelse med drift af en byggeplads
• og forståelse for betydningen af en velstruktureret opfølgning og erfaringsopsamling.Den studerende skal kunne
Kompetencer
• selvstændigt gennemgå og analysere et projektmateriale med henblik på kalkulation af økonomien i forbindelse med etablering og drift af en byggeplads
• selvstændigt udarbejde en byggepladsplan for en mellemstor byggeplads
• anvende centrale digitale planlægningsværktøjer og efter behov kunne udarbejde tids- og bemandingsplaner, samt kunne følge op på disse
• vurdere praksisnære problemstillinger i forbindelse med drift af en byggeplads samt opstille og vælge løsningsmuligheder samt formidle disse
• selvstændigt vurdere sikkerheden og miljøforhold på en byggeplads.Den studerende skal have kompetence til
• at lede og drive en mindre/mellemstor byggeplads
• at håndtere et udbudsmateriale specifikt i relation til byggepladsdriften, herunder foretage tværfaglig granskning, afgive tilbud på grundlag af en entreprenørkalkulation indeholdende indhentede tilbud fra underentreprenører, leverandører og producenter
• at håndtere samarbejdet mellem bygherre, rådgivere, udførende fag/-underentreprenører, egne håndværkere, leverandører og producenter om gennemførelsen af byggepladsdriften
• at tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetence i relation til faget. - Undervisningsform
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning og vejledning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde og selvstændig indhentning af viden. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført 2. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngen bundne forudsætningerFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDer udarbejdes projektmateriale og afholdes en mundtlig eksamenOpgavetypeProjektFormkravProjektet må have et maximalt omfang på 10 A4 sider inkl noter, kildehenvisniner mv.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til læringsmålene for valgfagetFrist for afleveringNærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige prøvemateriale findes på Fronter.Syge-/omprøveFølger reglerne herfor
På faget Bæredygtig drift af byggeplads (DA) modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.