Klimatilpasning med fokus på regnvand
2021/2022- Formål og læringsmål
Valgfaget introducerer de studerende til udfordringer og løsninger inden for klimatilpasning.
Viden
De studerende får introduktion til
• det grundlæggende behov for klimatilpasning, herunder de grå og grønne løsninger der anvendes i projekter i dag
• lokal afledning af regnvand (LAR) og lokal udnyttelse af regnvand (LUR – både i og udenfor bygninger)
• dimensionering af bassiner, faskiner, regnbede, permeable belægninger og grøfter ved brug af Spildevandskomiteens regneark og vil blive stillet enkle opgaver i dette felt
• den lovgivning, der er relevant i forhold til klimatilpasning med fokus på regnvand og drift- og vedligehold (både i planlægning og drift)
• skybrudssikring af bygninger, behov for rensning af regnafstrømning og rensemetoder.
Valgfaget giver også de studerende mulighed for at arbejde med et afgrænset område/projekt, som de skal præsentere til den afsluttende eksamen. Her får de mulighed for at projektere og dimensionere koblede anlæg, der skal afhjælpe et konkret problem med regnvand i et område.
Valgfaget vil tage udgangspunkt i klimatilpasning i praksis med reelle projekter fra rådgivere og eksempler på gode løsninger, der fungerer.De studerende har med fokus på ekstrem regn en viden, der gør dem i stand til at
Færdigheder
- beskrive enkle sammenhænge i klimatilpasningsprojekter i byer (interessenter, eksempler på processer i projekter, typiske udfordringer i klimatilpasningen)
- identificere hvor de kan indhente viden og erfaringer fra aktører på området
- beskrive en række tekniske løsninger i større eller mindre detaljeringsgrad
- reflektere over, hvad (enkle og koblede) løsninger anvendes til i klimatilpasningsprojekterDen studerende kan
Kompetencer
- udføre informationssøgning inden for løsninger til skybrudssikring
- anvende grundlæggende projekteringsprincipper for tekniske løsninger
- forklare baggrunden for de løsninger, de har valgt, over for deres interessenterDen studerende kan
- udvikle deres viden, færdigheder og kompetencer på området gennem en undersøgende tilgang og brug i praksis - Undervisningsform
Blanding af forelæsninger og cases med byggepladsbesøg
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtBlanding af gruppe og individuelPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundlig eksamen på baggrund af skriftlig opgaveIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 3-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Klimatilpasning med fokus på regnvand modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.