Udførelse 1 (EN)
2019/2020- Formål
Viden
Den studerende skal:
Færdigheder
- Have udviklingsorienteret viden om følgende emner:
- Fagentreprise
Kunne forstå følgende praksis, teori og metode:
- Produktionsmetoder og hjælpemidler.
- Byggeledelse/projektledelse og tilsyn med byggepladser.
- Tilbudsberegning og produktionsplanlægning.
- Geotekniske rapporter.
- Jordarbejde, flytning af jord og komprimering af jord/danske jordarter til fundering.
- Ledninger i jord.
- Funderingsmetoder.
- Beton, armering og forskalling.
- Kvalitetssikring, kvalitetsstyring, kvalitetsomkostninger af byggepladser.
- Kvalitetssikring af udbudsmateriale.
- Reglerne omkring tilbudsgivning, tilbudsloven.
- Entrepriseformer.
- Indretning af byggeplads.
- Byggepladsydelser.
- Plan for sikkerhed og sundhed.
- Byggeledelse.
- Vinterbyggeri, herunder vinterarbejde og vejrligsforanstaltninger.
- Elementmontage, maskiner og hjælpemidler på byggepladsen.
- Trimmet byggeri (Lean Construction).Den studerende skal kunne anvende følgende metoder og redskaber:
Tilbudskalkulation og økonomistyring.
- Granskning af udbudsmateriale – juridisk, geoteknisk og teknisk
- Kvalitetssikring af udbudsmaterialer.
- Beregning af tilbud, materialer, arbejdsløn, materiel og dækningsbidrag.
- Granskning af tilbud og tilbudslister.
- MS Project.
Kunne vurdere følgende typer af problemer:
- Planlægning af tid og ressourcer, opfølgning af tidsplanen, kritisk vej i tidsplanen.
- Kritisk vej i tidsplanen ved brug af forskellige typer af planlægningsværktøjer.
- Kunne vælge løsningsforslag inden for følgende områder og begrunde dem:
- Tilbudskalkulation og økonomistyring
- Granskning af tilbud og tilbudslister.
- Beregning af tilbud, materialer, arbejdsløn, materiel og dækningsbidrag (faste omkostninger
m.m.). Kvalitetssikring af tilbud og tilbudslister. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSkriftligt gruppeprojekt med mundtlig præsentationIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Udførelse 1 (EN) modtager du 39 timers undervisning, hvilket svarer til 52 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.