Offentlige rum (DA)
Offentlige rum (DA)
2020/2021- Formål
Valgfaget introducerer studerende til en helhedsanalyse af det moderne offentlige byrum, der fokuser på planlægningen af nye designs i det urbane byrum i København.
Viden
Den studernde skal i valgfaget undersøge og udforske stærke innovative koncepter for at forbedre det offentligt rum i større byer. Det offentlige rum analyseres på en række parametre, såsom design og anvendelse, både det fysiske og det virtuelle. Endvidere analyseres byrummets anvendelse samt hvilken værdi byrummet skaber til gavn for området, da det offentlige byrum anvendes til en række planlagte og uplanlagte aktiviteter, samt sociale interaktioner der alle påvirker byrummet.
Efter analysen udvikles der innovative koncepter, der kan påvirke og ændre brugen af de valgte byrum for brugerne i båd nær- og fjernområderne og for samhørigheden med de tilstødende omgivelser.De studerende skal have viden om:
Færdigheder
- de arkitekturmæssige overvejelser om det åbne rums funktion og materialevalg
- hvordan der udvikles et program- og et projektforslag for et byrum.
- præsentation af et projektforslag både digitalt og analogt, evt. v. modelarbejde.Den studerende skal kunne
Kompetencer
- beskrive visionen for et udvalgte offentligt, urbant rum.
- beskrive det funktionelle og de arkitekturmæssige overvejelser ved en gennemgang af projektfasen, inkl. overvejelser vedrørende funktioner og materialevalg
- tage et eller flere elementer igennem forprojekt- og hovedprojektfasen
- indtænke et eller flere elementer af bæredygtighed igennem program- og projektfasenDen studerende skal have kompetencer til
-at analysere
-at konceptualisere
- at udvikle programforslag
- at udvikle projektforslag
- at kommunikere med brugere, myndigheder og andre interessenter
i relation til et urbant landskabsarkitektonisk projektforslag, fra urban skala til arkitektoniske detaljer. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål
- Forudsætninger for at deltage i
faget
- Prøve
På faget Offentlige rum (DA) modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, klasseundervisning, ekskusioner.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.