Offentlige rum (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Valgfaget introducerer studerende til en helhedsanalyse af det moderne offentlige byrum, der fokuser på planlægningen af nye designs i det urbane byrum i København.
Viden
Den studerende skal i valgfaget undersøge og udforske stærke innovative koncepter for at forbedre det offentligt rum i større byer. Det offentlige rum analyseres på en række parametre, såsom design og anvendelse, både det fysiske og det virtuelle. Endvidere analyseres byrummets anvendelse samt hvilken værdi, byrummet skaber til gavn for området, da det offentlige byrum anvendes til en række planlagte og uplanlagte aktiviteter samt sociale interaktioner, der alle påvirker byrummet.
Efter analysen udvikles der innovative koncepter, der kan påvirke og ændre brugen af de valgte byrum for brugerne i både nær- og fjernområderne og for samhørigheden med de tilstødende omgivelser.De studerende skal have viden om:
Færdigheder
- de arkitekturmæssige overvejelser om det åbne rums funktion og materialevalg
- hvordan der udvikles et program- og et projektforslag for et byrum.
- præsentation af et projektforslag både digitalt og analogt, evt. v. modelarbejde.Den studerende skal kunne
Kompetencer
- beskrive visionen for et udvalgte offentligt, urbant rum.
- beskrive det funktionelle og de arkitekturmæssige overvejelser ved en gennemgang af projektfasen, inkl. overvejelser vedrørende funktioner og materialevalg
- tage et eller flere elementer igennem forprojekt- og hovedprojektfasen
- indtænke et eller flere elementer af bæredygtighed igennem program- og projektfasenDen studerende skal have kompetencer til
- at analysere
- at konceptualisere
- at udvikle programforslag
- at udvikle projektforslag
- at kommunikere med brugere, myndigheder og andre interessenter
i relation til et urbant landskabsarkitektonisk projektforslag, fra urban skala til arkitektoniske detaljer. - Undervisningsform
Forelæsninger og casearbejde.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
ingenMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveOpgavetypeUdarbejdelse af et gruppebaseret projekt.
Projektet beskæftiger sig med den ”evidensbaserede” udvikling af et offentligt rum, fra URBAN-skalaen - byens skala - til skalaen for en arkitektonisk sammensætning.
¨
De studerende arbejder i grupper, hvor de skal planlægge udvalgte offentlige rum i København. I forløbet skal de studerned arbejde med de nye offentlige ”by-haver” og ”water-food” langs den eksisterende havnefront og planlægge nye platforme direkte ned til byens kanaler.
Projektet skal være baseret på nogle punkter fra 2030 Dagsordnen for Bæredygtig Udvikling som blev vedtaget af alle medlemsstaterne af De Forenede Nationers i 2015, der indeholder en fælles plan for fred og velstand for mennesker og planeten, nu og i fremtiden.
Centralt ligger de 17 bæredygtige udviklingsmål –SDG- relaterede til tematiske spørgsmål, herunder vand, energi, klima, oceaner, urbanisering, transport, videnskab og teknologi.
Hver projektgruppe skal vælge minimum 2 mål, der skal indgå i projektet.FormkravDigital afleveringIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 3-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed30 minutterHjælpemidler der må medbringesingenHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til valgfagets læringsmålFrist for afleveringEftales i forbindelse med undervisningenSyge-/omprøveSyge- og omprøve tilrettelægges hurtigst mulig efter første ordinære prøven
På faget Offentlige rum (DA) modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, klasseundervisning, ekskusioner.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.