Konstruktionsprojektering 2 (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Konstruktionsprojektering introducerer de studerende til konstruktionsingeniørens arbejdsområder, og gør herved de studerende i stand til at samarbejde med konstruktionsingeniører, at kunne løse enkle statiske opgaver på projektforslagsniveau og delvist på for-projektniveau.
Viden
Professionsretningen tilskynder de studerende, sammen med underviseren, til at opbygge en fælles forståelsesramme for de konstruktive principper, både i forhold til de statiske beregninger og til konstruktionsudformning. I løbet af perioden øves og anvendes en fælles terminologi til at beskrive konstruktionsmæssige forhold. Centralt i undervisningen er udarbejdelsen af et tegnings- og beskrivelsesprojekt med tilhørende statiske beregninger. Forelæsninger suppleres med ekskursioner og øvelser. Ved siden af projektudarbejdelsen introduceres de studerende til værktøjer til beregning og tegninger af konstruktioner.Den studerende skal:
Færdigheder
- Have udviklingsorienteret viden om følgende emner:
- Geotekniske forhold.
- Dimensionering af bjælker og søjler.
- Dimensionseftervisning.
Kunne forstå følgende praksis, teori og metode:
- Euro Normsystem.
- Stabilitetsvurdering og – analyse.
Kunne reflektere over følgende:
- Bærende og stabiliserende konstruktioner.Den studerende skal kunne anvende følgende metoder og redskaber:
Kompetencer
- Excel eller MathCAD til statiske beregninger.
- Revit Structure til tegninger.
- Beregningsprogrammer (udover tidligere nævnte).
- Opstille en statisk analyse med lastgang for en større bygning.
- Overslagsdimensionering af fundamenter.
Mestre følgende færdigheder:
- Udføre statisk rapport.
Kunne vurdere følgende typer af problemer:
- Opstille statiske modeller.
Kunne vælge løsningsforslag inden for følgende områder og begrunde dem:
- Konstruktive principper.Den studerende skal kunne:
- Håndtere følgende komplekse situationer:
- Statiske principper i større bygninger, herunder skivekonstruktioner.
Påtage sig ansvar indenfor følgende områder:
- Statisk rapport.
- Identificere egne læringsbehov og udvikle viden, færdigheder og kompetencer: Portfolio iht. professionsretningens tema. - Undervisningsform
Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSkriftligt gruppeprojekt med mundtlig præsentationIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Konstruktionsprojektering 2 (DA) modtager du 82 timers undervisning, hvilket svarer til 109 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.