Kompleksitet ved højhusbyggeri/Klimaskærmen
2024/2025- Formål og læringsmål
Det lokale fagelement på 4. semester har sit omdrejningspunkt i større byggerier over 1000 m2. Der tages udgangspunkt i at analysere, designe og udføre kontorbygninger eller større offentlige bygninger indrettet til mange mennesker. Bygninger med f.eks. ophængte glasfacader, flade tage og store åbne kontorlandskaber, byder på mange bygningsfysiske og byggetekniske udfordringer. Fagelementet er placeret på 4. semester i umiddelbar forlængelse af det obligatoriske forløb, hvor det afsluttes med en prøve fælles med det obligatoriske forløb og med en samlet bedømmelse.
VidenI relation til det lokale fagelement skal den studerende:
Færdigheder
1. Kunne forstå og reflektere over kompleksiteten ved design af klimaskærmen herunder funktion, opbygning, bygningsfysik, produktion, drift og nedrivning.
2. Kunne forstå kompleksiteten ved konstruktionsudformning af byggesystem, herunder forståelse for statiske principper og samlinger i klimaskærmen, herunder facade- og altanophængning.
3. Kunne forstå og reflektere over udfordringer omkring indeklima, f.eks. lyd, lys, overophedning og ventilation.
4. Have grundlæggende viden og forståelse for geoteknik og jordbundsundersøgelser.
5. Viden om relevante sociale, miljømæssige, økonomiske og teknologiske aspekter i projekterings- og produktionsprocessen, herunder optimering af materialeforbrug og design for disassembly.
6. Kunne forstå og reflektere over planlægning og drift af byggepladsen under projektering og udførelse.I relation til det lokale fagelement skal den studerende kunne:
Kompetencer
1. Dokumentere klimatilpasning ift. vind, vand og temperatur, f.eks. redegøre for adgangsforhold, LUR og/eller LAR.
2. Dokumentere og illustrere bygningsfysiske og byggetekniske løsninger samt detaljer af klimaskærmen.
3. Argumentere for og dokumentere indeklimatiske løsninger, f.eks. ved hjælp af lys- og energiberegninger.
4. Dokumentere og redegøre for løsninger i forbindelse med drift og genanvendelse med afsæt i bestemmelse af bygningens klimabelastning og valg af optimale materialer, konstruktioner og installationer.
5. Dokumentere risikostyring, der er specifikke for klimaskærmen, herunder design og arbejdsmiljø.
6. Dokumentere lokationsbaserede principper til udførelsestidsplan.
7. Facilitere digitalt informationsflow i byggeriets faser og mellem byggeriets aktører.Den studerende skal have kompetence til at:
1. Udarbejde relevante afsnit i konstruktionsdokumentation, samt udvalgt tegningsmateriale i brandstrategirapporten.
2. Håndtere og projektere komplekse facadekonstruktioner, herunder byggetekniske problemstillinger omkring facadelukning.
3. Håndtere digitale bygningsinformationsmodeller samt overføre og udtrække data mellem forskellige digitale platforme og informationssystemer.
4. Beregne og vurderer bygningens energibalance og energiramme.
5. Udfærdige byggepladsplaner og forestå kontrahering. - Undervisningsform
Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med virkelighedsnære cases hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagGruppeprojekt med mundtlig præsentationPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 2-6 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingKarakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af både det skriftlige og mundtlige arbejde.
På faget Kompleksitet ved højhusbyggeri/Klimaskærmen modtager du 205 timers undervisning, hvilket svarer til 273 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 50% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.