Københavns Erhvervsakademi

en

Facility management 2 (EN)

2018/2019
Engelsk titel
Facility management 2 (EN)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Engelsk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070474
Fag- /modulansvarlig
Claudio Spaziani Testa
  • Indhold og læringsmål

    Arkitektprojektering introducerer den studerende til arkitektonisk formgivning af en bunden rumlig opgave og herved gøre dem i stand til, sammen med arkitekter, at kunne løse enkeltearkitektoniske opgaver på et niveau som et dispositionsforslag.

    Professionsretningen tilskynder de studerende i undervisningsforløbet til at opbygge en fælles forståelsesramme for det byggede miljø og de arkitektoniske problemstillinger i videste forstand.

    I løbet af perioden øves og anvendes en fælles terminologi til at beskrive og diskutere rumlige og arkitektoniske forhold. Centralt i undervisningen er udarbejdelsen af eget projekt, der suppleres med forelæsninger, ekskursioner og øvelser.

    Ved siden af projektudarbejdelsen introduceres de studerende til digitale værktøjer til skitsering og præsentation. Endelig indeholder Arkitektprojektering en indføring i arkitekturens historie samt arkitekturforståelse.

    Viden

    Den uddannede har viden om følgende emner:
    - Bygherrens rolle, ansvar og indsats i den samlede proces, herunder ejendomsstrategier
    - Udarbejdelse af et strategisk program/ydeevnekrav, der inkluderer et dispositionsforslag
    - Planlægning og gennemførelse af projekteringsgranskninger, samt opfølgning derpå
    - Accept af afvigelser fra de specifikationer, der udgjorde grundlaget for meddelelse af accept af tilbud
    - Løbende opsamling af data for byggeriets endelige udformning – Building Information Modelling, BIM
    - Udarbejdelse af oplæg til udbudsmateriale til udvælgelse og engagering af en driftsorganisation
    Forståelse for følgende teorier, metoder og praksis:
    - Miljøstyring baseret på ISO 14000 serien
    - Arbejdspladsvurdering, APV, og arbejdsmiljøstyring
    - Informationsstyring ved hjælp af Building Information Modelling, BIM
    - Lean filosofien og Partnering
    - Klassifikationssystemer i byggeriet - SfB, DBK, IFC m. fl.
    - Kvalitetsstyring baseret på ISO 9000 serien
    - Certificering af arbejds-, miljø- og kvalitetsstyringssystemer
    - Retspraksis, Voldgift, Mediation og forlig
    - Risikostyring, professionelle ansvarsforsikringer og garantistillelse
    - Principperne bag ydelsesbeskrivelser og almindelige betingelser som AB, ABT mm
    - Formulering af ydeevnekrav
    - Successiv kalkulation af tid og pris - baseret på generelle og projektspecifikke forudsætninger
    - Prækvalifikation af projekterende, udførende, byggevareproducenter og serviceleverandører
    - Udarbejdelse af nøgletal for projekterende og udførende
    - Strategier for projektorganisation, projektering, valg af entrepriseform og kontraktadministration
    - Regler for udlicitering af serviceydelser - danske og EU regler
    Kunnen til at reflektere over følgende:
    - Formodninger, der lægges til grund for planlægning, projektering og udførelse af byggeprojekter
    - Lønsomhed for investor og slutbruger i forbindelse med bæredygtige foranstaltninger
    - Lønsomhed for investor og slutbruger i forbindelse med arbejdsmiljøtiltag
    - Fordele og ulemper ved de forskellige klassifikationssystemer
    - Fordele og ulemper ved udbud på ydeevnekrav - i forhold til udbud på et traditionelt projektmateriale
    - Fordele og ulemper ved successiv kalkulation - i forhold til traditionel tidsplanlægning og budgettering
    - Tidsfaktorens betydning for prisdannelsen
    - Fordele og ulemper ved hurtig stillingtagen til afvigelser i forhold til det aktuelle aftalegrundlag
    - Fordele og ulemper ved forskellige projektorganisationer, entrepriseformer og kontraktadministrationer
    - Fordele og ulemper ved forskellige former for udlicitering af serviceydelser og kontraktadministrationer
    - Fordele og ulemper ved at bygherren undgår at deltage aktivt i projekteringsforløbet
    - Fordele og ulemper ved forskellige former for forebyggelse og afhjælpning af tvister

    Færdigheder

    Den uddannede kan anvende følgende metoder og redskaber:
    - Formulering af ydeevnekrav på program- og dispositionsforslagsniveau
    - Sikre anvendelsen af Building Information Modelling, BIM
    Mestre følgende færdigheder:
    - Udarbejde et oplæg til et strategisk program
    - Beregne og vurdere nøgletal
    - Beregning af Totaløkonomi, herunder Nutidsværdi
    Vurdere følgende typer af problemer:
    - Hvornår et projekteret koncept afviger fra de ydeevnekrav, der er opstillet i det strategiske program
    - Bæredygtighed baseret på standardiseret metode
    Vælge løsningsforslag indenfor følgende områder og begrunde dem:
    - Det koncept blandt flere, der bedst opfylder de ydeevnekrav, der er opstillet i det strategiske program
    - Arbejdspladsvurdering, APV, Arealbehov, og Space Management
    Formidle følgende problemstillinger:
    - Hvorfor ét koncept blandt flere bedst opfylder de ydeevnekrav, der er opstillet i det strategiske program

    Kompetencer

    Den uddannede kan:
    - Udarbejde forretningsplan og strategisk program for en virksomhed
    - Planlægge og følge op på projekteringsgranskninger i de enkelte projekteringsfaser
    Selvstændigt indgå i:
    - Udarbejdelse af behovsprofil på baggrund af Real Estate Norm, REN
    - Udarbejdelse af drifts- og vedligeholdsplan på baggrund af standard EDB-program
    Påtage sig ansvar indenfor følgende områder:
    - Dokumentation og registrering af bygninger – Tilstandsrapport/Due Diligence
    - Kunne præsentere og argumentere for valgte løsninger på baggrund af det strategiske program

  • Undervisningsform
    Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
    I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
    De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
    Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Skriftligt gruppeprojekt med mundtlig præsentation
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
82
timer undervisning
192
timer forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Facility management 2 (EN) modtager du 82 timers undervisning, hvilket svarer til 109 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.