Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål 
I tilknytning
til den juridiske granskning og byggesagens organisation undervises
der i de forskellige entrepriseformer, der anvendes i byggeriet,
set ud fra en juridisk synsvinkel. Som udgangspunkt for
gennemgangen udarbejdes et diagram i fagentreprise for at afgrænse
og illustrere de aftaleparter, som vil være relevante i den
aktuelle byggesag, og den lovgivning, som de studerede kan forvente
at møde i løbet af semesteret. Der skabes dialog om diagrammet, og
hvilke aftaleparter de studerende forventer at møde i byggesagen.
Herefter gennemgås en PPT om emnet, hvor udgangspunktet er
bygherrens ansvarsområde. Bygherren har det juridiske ansvar for
kontraheringen og fastlægger krav og ønsker til byggeriet, herunder
økonomi og tid jfr. YBL18. Der fokuseres på rådgivers pligt til at
meddele, hvis den økonomiske ramme findes utilstrækkelig til at
realisere byggeriet. Arkitekten og ingeniørens roller i henhold til
YBL18 gennemgås overordnet i forhold til ansvarsområde, dog således
at denne gennemgang kun er indledende, idet der undervises
specifikt i rådgivers ansvar senere i semesterforløbet. ABR18
introduceres som regelgrundlag sammen med Aftaleloven. På samme
måde inddrages entreprenørens opgaver overordnet sammen med at AB18
introduceres. I den forbindelse fokuseres der på byggeriets faser,
og hvordan parterne indgår i de forskellige faser. Herefter
gennemgås fagentrepriseformen, som er den anvendte på 2.semester.
Der illustreres i et diagram med udgangspunkt i Naldals bog om
byggeriets faser og organisering, og fagentreprisen fordele og
ulemper debatteres. Herefter gennemgås hovedentreprise, og
hovedentreprenørens juridiske ansvar for udførelsen klarlægges.
Igen tager undervisningen udgangspunkt i et diagram og der
redegøres for, at bygherren mister indflydelse på valg af UE ved
anvendelse af hovedentreprise. Udbudslovens opdel eller forklar
princip nævnes, og der tales om fordele og ulemper ved princippet.
På 2. semester skal der udarbejdes dokumenter til brug for udbud i
fagentreprise. Det kræver færdigheder indenfor AB18, og
læringsmålet i fagplanen er ” At den studerende får
udviklingsorienteret viden om og indgående kendskab til AB18”. De
studerende lærer indledningsvis, hvornår man anvender AB18 i en
byggesagsorganisation. Herefter gennemgås det, hvorledes AB18
bliver en del af udbudsmaterialet igennem Molio’s
byggesagsbeskrivelse og dermed en del af entreprisekontrakten. Det
understreges, at entrepriseretten ikke er lovreguleret, men alene
reguleret af parternes aftale herunder igennem anvendelse af AB18.
AB18 er fravigelig, men vi følger så vidt muligt følg eller forklar
princippet fra Bygningsstyrelsen, og begrænser dermed anvendelse af
fravigelser. AB18 regulerer byggesagens forløb fra
tilbudsindhentning til byggeriets aflevering og eventuelt
konflikthåndtering. På 2.semester arbejder vi primært med reglerne
omkring udbud til entreprenøren.
Ifølge fagplanen skal ”den studerende opnå færdigheder til at
udarbejde et udbudsbrev i overensstemmelse med gældende
lovgivning”. Emnet gennemgås i samundervisning med ADE, hvor der
fokuseres på, at udbudsbrevet er et juridisk dokument, men at det
er vigtigt at kommunikere vigtige informationer til tilbudsgiver på
et kommunikativt niveau. Der tales om udbudsprocessen med
udgangspunkt i en tidslinje og om AB18 § 4, hvor det fremgår, at
udbudsmaterialet skal være entydigt formuleret. Der gennemgås
kendelser om fejl i tilbud og tales igen om Aftalelovens § 32 om
fejl i tilbud.
Der gennemgås en simpel tidslinje over de juridiske milepæle i
AB18, hvorefter der fokuseres på AB18 § 4 om bygherrens udbud, hvor
der søges der opnået forståelse for, at entreprenøren byder på
grundlag af de oplysninger, der er indeholdt i udbudsmaterialet og
at udbudsmaterialet derfor skal fremstå klart og tydeligt. Dette
underbygges af de kendelser, der præsenteres for de studerende og
som fastlægger ansvaret for uklarheder i udbudsmaterialet.
Entreprisekontrakten bør være en del af udbudsmaterialet, idet den
kan indeholde vigtig information for tilbudsgiver. Der gennemgås
reglerne om brug af underentreprenør, der må ske i sædvanligt
omfang. AB18 §8 stk.2 omhandler bygherrens godkendelse af valg af
underentreprenør og der søges skabt debat blandt de studerende om
fordele og ulemper ved bygherregodkendelse. Springende regres er et
vigtigt emne i AB18 § 8, og reglerne om indirekte krav gennemgås.
Entreprenørens pligt til at tegne forsikring og
produktansvarsforsikring gennemgås, og til sidst i gennemgangen
fokuseres på AB18´s regler om obligatorisk projektgennemgang.
De studerende på 2. semester skal foretage udbud efter
Tilbudsloven, og for at opnå en praksisnær undervisning tilknyttes
undervisningen i Tilbudsloven udbudsbrevet. Det betyder at
udbudsbrevet på 2.semester udarbejdes i overensstemmelse med
principperne i Tilbudsloven, idet den private bygherre har valgt
frivilligt at følge Tilbudsloven. Der gives et overblik over
udbudsreglerne og introduceres til Tilbudsloven og lovens
gyldighedsområde og herefter gennemgås de grundlæggende principper
som ligebehandlingsprincippet og dette princips betydning for
beskrivelsen af opgavens tekniske specifikationer. Der diskuteres
princippet om ikke diskriminering og gennemsigtighed, hvorefter det
gennemgås, hvilke typer af bygherrer, der er obligatorisk omfattet
af Tilbudsloven. Herefter er fokus på udbudsformer som offentlig og
begrænset licitation samt underhåndsudbud. Saglige overvejelser om
tilbudsfristen ”rimelig tid” diskuteres, ligesom
vedståelsesfristens længde skal overvejes. Der kan vælges imellem
tildelingskriterierne ”laveste pris” og ”økonomisk mest
fordelagtige tilbud”, hvor det er nødvendigt at angive
underkriterier. Hvilke underkriterier, der kan være relevante ved
et projekt, der er projekteret til udbud af rådgiver diskuteres,
sammen med vægtning af underkriterier.
Det kan være en mulighed at afholde prækvalifikation for at finde
den bedst egnede entreprenør, og principperne om prækvalifikation
gennemgås derfor overordnet. Klagemulighederne gennemgås og der
vises eksempler på klagesager