Copenhagen School of Design and Technology

da

Bygningskonstruktioner (Renovering) (DA)

2018/2019
Engelsk titel
Structure (Renovation) (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
1,5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070508
Fag- /modulansvarlig
Johan Jeppesen
Gert Kronkvist
David Bangsrud
  • Indhold og læringsmål

    Generelle målsætninger
    Inden for dette emne vil du:
    Redegøre for og vurdere analyse af ejendommens bygbarhed med fokus på reparation, vedligeholdelse, nedrivning, styrkelse eller anvendelse af nye byggekonstruktioner.
    Redegøre for og vurdere nødvendige understøtningsmetoder med fokus på bygbarhed.
    Redegøre for og vurdere midlertidige understøtningsmetoder med fokus på bygbarhed.
    Generere tegninger af midlertidig understøtning og understopning med fokus på bygbarhed:
    Foretage registrering af bygning og byggegrund med fokus på mulige bygbarhedsmetoder med henblik på ændringer. Fokusere på en praktisk tilgang.

    Læringsmål
    Studerende, der har opfyldt semestermålene:
    •har viden om produktionsmetoder for gamle bygninger i København.
    •kan udarbejde nødvendige hovedtegninger af eksisterende konstruktionsprincipper, nedrivningstegninger og fremtidige forhold (planer og tværsnit)
    •kan generere de nødvendige tegninger af bygningsdele og centrale tilslutningspunkter.
    •kan redegøre for traditionelle strukturer og renoveringsændringer.
    •kan anvende produktions- og bygbarhedsmetoder til at træffe det rigtige valg af designløsning.
    •kan generere procestegninger (aktivitetsrækkefølge) for valg af konstruktioner, som den enkelte elev arbejder med under hovedprojektet.

  • Undervisningsform
    Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
    I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
    De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
    Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Gruppeprojekt med mundtlig præsentation.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
16
timers undervisning
25
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Bygningskonstruktioner (Renovering) (DA) modtager du 16 timers undervisning, hvilket svarer til 21 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.