Københavns Erhvervsakademi

en

Udførelse 3 (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Construction management 3 (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070523
Fag- /modulansvarlig
Troels Robert Breindal
  • Formål
    Viden

    Den studerende skal have udviklingsorienteret viden om følgende emner:
    - Renovering.
    - Byfornyelse.
    - Energirenovering.
    - Tilskud.
    Kunne forstå følgende praksis, teori og metode:
    - Prækvalifikation (Nationalt/EU).
    - Cyklogrammer.
    Kunne reflektere over følgende:
    - Planlægning/Logistik.
    - Konflikthåndtering.
    - Ansvarsforhold.
    - Bygbarheden (af uforudsete forhold).

    Færdigheder

    Den studerende skal:
    - Kunne anvende følgende metoder og redskaber:
    - Byggeproces /procesdiagram
    Mestre følgende færdigheder:
    Indhold/aktiviteter i entreprenørens faser:
    - Tilbudsfasen.
    - Kontraheringsfasen.
    - Mobiliseringsfasen.
    - Udførelsesfasen.
    - Afleveringsfasen.
    - Garantiperioden.
    Kunne vurdere følgende typer af problemer:
    - Tilrettelæggelse af afleveringsfasen.
    - Overdragelse fag til fag.
    - Risikostyring/KS.
    - Organisationsplaner.
    - Tidslinier (fastlæggelse af dato).
    Kunne vælge løsningsforslag inden for følgende områder og begrunde dem:
    - Byggepladsforhold/indretning/vilkår.
    - Sikkerhed/arbejdsmiljø.
    Kunne formidle følgende problemstillinger:
    - Byggemøde/referat/mødeledelse.
    - Byggeregnskab.

    Kompetencer

    Den studerende skal selvstændigt indgå i:
    - Byggeorganisation
    Påtage sig ansvar indenfor følgende områder:
    - Tilbudsgivning.
    - Planlægning og opfølgning.
    - Byggepladsforhold.
    - Økonomistyring (sagen).
    - Risikostyring.
    Identificere egne læringsbehov og udvikle viden, færdigheder og kompetencer:
    - Konflikthåndtering
    - Kontraktforhold
    - Processer.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
    I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
    De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
    Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Skriftligt gruppeprojekt med mundtlig præsentation
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
82
timers undervisning
192
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Udførelse 3 (DA) modtager du 82 timers undervisning, hvilket svarer til 109 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.