Københavns Erhvervsakademi

en

Renovering af bevaringsværdigt byggeri (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Renovation of a building worthy of preservation (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Milnersvej 48, Hillerød
Prinsesse Charlottes Gade 38, København N
Fagkode
4070542
Fag- /modulansvarlig
Maj Helene Bahnsen
Tine Bottrup
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet er placeret på 5. semester i umiddelbar forlængelse af det obligatoriske forløb, hvor det afsluttes med en prøve fælles med det obligatoriske forløb og med en samlet bedømmelse.

    Viden

    I relation til det lokale fagelement skal den studerende

    1. Kunne forstå og reflektere over kompleksiteten ved renovering og transformation herunder krav og udfordringer, der knytter sig til anvendelsesændring for bygninger med bevaringsværdi.

    2. Kunne forstå retlige forhold, herunder myndighedsbehandling, byggesagsbehandling og lovgivning i forbindelse med fredning og bevaringsværdi.

    3. Have grundlæggende viden om historisk kontekst, arkitekturhistorie og byggeteknisk udvikling herunder også nyere montagebyggeri.

    4. Have viden om bæredygtighed ved renoveringer herunder viden om gældende lovgivning, energirenovering fx indvendig efterisolering, selektiv nedrivning og bortskaffelse under udførelse.

    5. Grundlæggende viden om ombygning herunder nedbrydning, understøtning, fundering af ældre bygninger og fugtproblematikker.

    6. Forstå og forholde sig til krav i aftalegrundlag for udførelse herunder AB18 og reflektion over tidsstyring.

    Færdigheder

    I relation til det lokale fagelement skal den studerende

    1. Kunne udføre skitsering for ændret anvendelse hvor betragtninger omkring brand, statik og social, miljømæssig & økonomisk bæredygtighed indgår (herunder vurdere funktionalitet af en given løsning)

    2. Kunne anvende metoder til interimskonstruktioner og midlertidige foranstaltninger (herunder kendskab til sikkerhed og arbejdsmiljø P+B)

    3. Demonstrere metoder til understøbning af fundamenter, energi-optimering, nænsom istandsættelse, facadebehandling, udbedring af råd- og svampeskader (afhængig af valgte projekt)

    4. Kunne strukturere og planlægge relevante møder, vurdere omfang og frekvens under både projektering og udførelse.

    5. Kan indgå i en projektorganisation i forbindelse med et renoveringsprojekt og herigennem have forståelse for egen og andre aktørers rolle i forbindelse med koordinering kommunikation og samarbejde.

    6. Have forståelse for og udarbejdelse af dokumenter vedr. drift og vedligehold ved renovering i alle faser.

    Kompetencer

    I relation til det lokale fagelement skal den studerende

    1. Kunne vurdere og formidle ældre bygningers materialer, byggeteknik og konstruktionsopbygning

    2. Kunne analysere og udvælge de rette materialer og teknologier med forståelse for sammenbygningen af nyt og eksisterende. Herunder efterfølgende kontrol- og kvalitetssikring af det udførte arbejde på byggepladsen.

    3. Kunne varetage byggepladsindretning herunder vanskelige forhold i en bynær og/eller historisk kontekst.

    4. Analysere entreprenørens risikoforhold under udførelse på en eksisterende ejendom herunder risikostyring og kalkulation af uforudsete forhold og prissætning af ekstra arbejder.

    5. Kunne estimere priser og håndtere tids- og budgetstyring på sagsniveau med relevante værktøjer. Tilbudsgivning på sagsniveau (som Hovedentreprenør (HE) eller lign.) med relevante værktøjer.

    6. Udarbejde analyser og/eller beregninger af energirenovering, ændrede statiske forhold, ændrede brandforhold, indeklima og andet relevant (afhængig af valgte projekt).

  • Undervisningsform
    Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
    I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
    De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende over for realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
    Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Skriftligt gruppeprojekt med mundtlig præsentation
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 2-6 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
205
timers undervisning
206
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Renovering af bevaringsværdigt byggeri (DA) modtager du 205 timers undervisning, hvilket svarer til 273 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 50% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.