Brugerinddragelse og design
2022/2023- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder facilitering af iterative designprocesser med brugerinddragelse.
Viden
Fagelementet indeholder konkrete metoder, der skaber grundlaget for samarbejde mellem bruger og designer i udviklingen af it-arkitektur.
Fagelementet indeholder grundlæggende designprincipper om brugervenlighed og brugeroplevelse og med udgangspunkt i brugerinddragelse som metode, vil de studere arbejde med at formgive grænseflader med relevante interaktioner og designDen studerende har:
Færdigheder
• viden om teori, teknikker og metode til brugerinddragelse og design
• viden om samarbejdet mellem bruger og designer i designprocesser baseret på brugerinddragelse
• viden om facilitering af iterative processer med brugerinddragelse
• viden om grundlæggende designprincipper om brugervenlighed og brugeroplevelse
• forståelse for og kan reflektere over relevansen af konkrete metoder i en given designsituation.Den studerende kan:
Kompetencer
• udvælge, tilrettelægge og facilitere iterative designprocesser med brugerinddragelse
• vurdere en designsituation og udvælge passende metoder og teknikker til brugerinddragelse.
• anvende brugerinddragelse som udgangspunkt til formgivningen af grænseflader og mestre de færdigheder i relation til brugerinddragelse og design, som knytter sig til beskæftigelse inden for it-arkitekturDen studerende kan:
• varetage planlægningen af en designproces der indbefatter brugerinddragelse, og selvstændigt facilitere brugerinddragelse ved brug af fagelementets teknikker og metoder. - Undervisningsform
Undervisning vil være en vekselvirkning mellem præsentation, øvelser og projektarbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeGruppeprojekt udarbejdet i grupper på 3 – 5 studerende.FormkravOmfang er maksimalt 30 normalsider (2400 anslag) ex. bilag
Omfanget af rapporten varierer ikke med antallet af deltagere i gruppen, idet det er problemstillings omfang som er bestemmende for rapportens omfang.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed• Mundtlig gruppedel:
o 10 min. præsentation af projektet pr. deltager dog max. 30 min.
• Mundtlig individuel del:
o 20 min. inkl. voteringBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurdering• Helhedsvurdering af skriftlig og mundtlige dele
o Skriftlig del vurderes som en gruppepræstation
På faget Brugerinddragelse og design modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.