Projektstyring
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder projektstyringsmetoder, værktøjer og modeller, der kan bruges i individuelle og teambaserede projekter. Igennem fagelementet arbejdes der med team-organisering, herunder også virtuelle teams, planlægningsmetoder, evalueringspunkter og formidling af projektstatus og resultater.
Viden
Der gives således et teoretisk og praktisk fundament til at den studerende kan deltage i et mindre it-projekt, der både kræver en struktureret og målrettet indsats både individuelt og af projekt-teamet.Den studerende har:
Færdigheder
• viden om teorier for definitionen af ”projekt”, dets egenskaber, mål og succeskriterier
• viden om teorier for planlægnings metoder og værktøjer
• viden om teorier for team dannelser og dynamikDen studerende kan:
Kompetencer
• anvende metoder og redskaber til at udarbejde og vedligeholde planer for et projekt
• udarbejde mål og succeskriterier for et projekt
• udarbejde status for et projekt
• formidle i en kombination af skriftlig og mundtlig et projekts problem, mål, succeskriterier og status til relevante interessenterDen studerende kan:
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og deltage struktureret og målorienteret i et projektteam, herunder også et virtuelt team
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til projektstyring herunder projektteamets arbejde, -sammensætning og egen rolle i teamet - Undervisningsform
Undervisning vil være en vekselvirkning mellem præsentation, øvelser og projektarbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeGruppeprojekt udarbejdet i grupper på 3 – 5 studerende.FormkravOmfang er maksimalt 30 normalsider (2400 anslag) ex. bilag
Omfanget af rapporten varierer ikke med antallet af deltagere i gruppen, idet det er problemstillings omfang som er bestemmende for rapportens omfang.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed• Mundtlig gruppedel:
o 10 min. præsentation af projektet pr. deltager dog max. 30 min.
• Mundtlig individuel del:
o 20 min. inkl. voteringBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurdering• Helhedsvurdering af skriftlig og mundtlige dele
o Skriftlig del vurderes som en gruppepræstation
På faget Projektstyring modtager du 40 timers undervisning, hvilket svarer til 53 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.