Digital kultur 2
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelement indeholder emner der skal understøtte den studerendes digital dannelse og viden om moderne informationsteknologis virke og indflydelse på kultur, samfund og mennesker. Igennem fagelement bliver den studerende i stand til at forstå, redegøre, analysere og diskutere de forandringer som informationsteknologi fører med sig.
Viden
Fagets emner kunne f.eks. være et dyk ned i; borgeres rolle i forretningskonceptet hos ”The big Five” (Alphabet, Apple, Facebook, Amazon og Microsoft), industrien omkring computerspil, hackerkultur og open software, sociale medier og streamingkultur. Aktuelle problemstillinger såvel som studerendes egen ideer, vil påvirke valget af emner.
I fagelement lægges der vægt på, hvordan disse fænomener vedligeholdes teknologisk og økonomisk, hvilken data de genererer, samt hvordan de vedrører samfund såvel som private borgere.• viden om hvordan forskellige informationsteknologier påvirker samfund og kultur, såvel som eget liv
Færdigheder
• viden om anvendt teori og metode omkring informationsteknologiens indflydelse på kultur og borger
• viden om hvordan værdi flyttes og skabes i relationen mellem borger og privat virksomhed i i en digital kultur.
• viden om og forståelse for teoretiske digitaliseringsmodeller samt kan reflektere over hvordan de fungerer i praksis• anvende metoder og redskaber inden for digital kultur og skal mestre de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for professionen
Kompetencer
• afgrænse og indsamle viden om et emne indenfor rammen af digital kultur
• vurdere og analysere praksisnære og teoretiske problemstillinger omkring digital kultur samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
• formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for digital kultur til samarbejdspartnere og brugere• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i relation til digital kultur
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for digital kultur og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik - Undervisningsform
Undervisning vil være en vekselvirkning mellem præsentation, øvelser og projektarbejde.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Aflevering og godkendelse af projekt i Digital Kultur 1 - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveOpgavetypeGruppeprojekt udarbejdet i grupper på 2 – 4 studerende.FormkravOmfang er maksimalt 8 normalsider (2400 anslag) ex. bilagIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingHelhedsvurdering af skriftlig aflevering
På faget Digital kultur 2 modtager du 20 timers undervisning, hvilket svarer til 27 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, eksterne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.