Softwarearkitektur
2022/2023- Formål og læringsmål
Softwarearkitektur indeholder programmering af services og systemer, med fokus på standardiserede protokoller, client-/server-arkitektur, distribuerede softwaresystemer og backend-programmering. Igennem fagelementet vil der blive arbejdet med softwareudvikling i et moderne udviklingsmiljø, både alene og i teams.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
• viden om anvendt teori, praksis og metoder inden for softwarearkitektur, herunder principper, teknikker og metoder inden for programmering af softwaresystemer med en distribueret arkitektur
• forståelse for og kan reflektere over mønstre i softwarearkitektur, herunder mønstre i distribuerede systemer og i webbaserede applikationerDen studerende kan:
Kompetencer
• anvende metoder og redskaber til udvikling og kvalitetssikring af softwaresystemer, herunder services der anvendes af andre systemer og applikationer
• anvende relevante programmeringssprog til udvikling af softwaresystemer ved anvendelse af algoritmer, abstraktioner og mønstre
• anvende værktøjer og teknologi til udvikling af distribuerede- og web-baserede applikationer og systemer
• anvende værktøjer til modellering og dokumentation af en softwarearkitektur.Den studerende kan:
• selvstændigt indgå i et fagligt og tværfagligt udviklingssamarbejde inden for design og konstruktion af informationssystemarkitektur, herunder udvikling af større softwareløsninger
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer indenfor design og konstruktion af software
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til design og konstruktion af softwaresystemer - Undervisningsform
Undervisning vil være en vekselvirkning mellem præsentation, øvelser og projektarbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeGruppeprojekt udarbejdet i grupper på 3 – 5 studerende.FormkravOmfang er maksimalt 30 normalsider (2400 anslag) ex. bilag
Omfanget af rapporten varierer ikke med antallet af deltagere i gruppen, idet det er problemstillings omfang som er bestemmende for rapportens omfang.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed• Mundtlig gruppedel:
o 10 min. præsentation af projektet pr. deltager dog max. 30 min.
• Mundtlig individuel del:
o 20 min. inkl. voteringBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurdering• Helhedsvurdering af skriftlig og mundtlige dele
o Skriftlig del vurderes som en gruppepræstation
På faget Softwarearkitektur modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.