Forretningsdesign og analytics
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder teorier og modeller, sat i relation til praksisnære cases, til forståelse og arbejde med nedbrydning af virksomhedsstrategier og kapabiliteter til forretningsprocesser og dermed til behov for it-understøttelse. Dette udført under hensyntagen til it-arkitekturens muligheder og begrænsninger.
Viden
Det bliver specielt lagt vægt på modellering af forretningskapabiliteter, forretningsprocesser, it og information, som værktøj til at sikre overblik og sikre at helheden i virksomhedens arkitekturer er konsistente og hænger sammen.
Endvidere indeholder fagelementet en introduktion til den datadrevne virksomhed og en anvendelsesorienteret tilgang til etablering og udførelse af simple dataanalyser.Den studerende har:
Færdigheder
• forståelse for betydningen af strategier governance samt kan reflektere over anvendelse heraf i praksis.
• viden om management af forretningsprocesser, it og data.
• viden om ”den datadrevne virksomhed”.
• viden om analysers betydning for virksomhedsbeslutninger.Den studerende kan:
Kompetencer
• abstrakt modellere forretningsmodellen og forretningskapabilitete og mestre de færdigheder som knytter sig til beskæftigelse inden for it-arkitektur
• modellere og beskrive forretningsprocesser.
• modellere forretningsbegreber og deres sammenhænge.
• anvende dataanalyseværktøjer til generering af beslutningsrelevante analyser
• formidle gældende tilstand og fremtidige målbillede for forretningsdesign og -analytics for virksomheden.Den studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer hvor virksomhedsmodeller skal sættes sammen til en konsistent helhed, der giver et samlet overblik over organisationens it-understøttelse til procesaktiviteter og beslutningskrav.
• arbejde selvstændigt og indgå i fagligt samarbejdende grupper med forretningsarkitektur og analytics.
• deltage proaktivt i digitaliseringsprojekter, identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedsdesign. - Undervisningsform
Undervisning vil være en vekselvirkning mellem præsentation, øvelser og projektarbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeGruppeprojekt udarbejdet i grupper på 3 – 5 studerende.FormkravOmfang er maksimalt 30 normalsider (2400 anslag) ex. bilag
Omfanget af rapporten varierer ikke med antallet af deltagere i gruppen, idet det er problemstillings omfang som er bestemmende for rapportens omfang.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed• Mundtlig gruppedel:
o 10 min. præsentation af projektet pr. deltager dog max. 30 min.
• Mundtlig individuel del:
o 20 min. inkl. voteringBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurdering• Helhedsvurdering af skriftlig og mundtlige dele
o Skriftlig del vurderes som en gruppepræstation
På faget Forretningsdesign og analytics modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.