Introduktion til it-sikkerhed (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Elementet omhandler grundlæggende programmering og netværk med henblik på it-sikkerhed.
Viden
Den studerende bliver introduceret til programmering med et programmeringssprog, der normalt anvendes indenfor sikkerhedsverden.
Den studerende skal have viden, færdigheder og kompetencer i centrale begreber i forhold til it-sikkerhed i forhold til netværk (grundlæggende begreber som trafik monitorering ved sniffing). Yderligere kigges der på sikkerhedsaspekter ved protokollerne.Den studerende har viden om og forståelse for:
Færdigheder
• Grundlæggende programmeringsprincipper
• Grundlæggende netværksprotokoller
• Sikkerhedsniveau i de mest anvendte netværksprotokollerDen studerende kan supportere løsning af sikkerhedsarbejde ved at:
Kompetencer
• Anvende primitive datatyper og abstrakte datatyper
• Konstruere simple programmer der bruge SQL databaser
• Konstruere simple programmer der kan bruge netværk
• Konstruere og anvende tools til f.eks. at opsnappe samt filtrere netværkstrafik
• Opsætte et simpelt netværk.
• Mestre forskellige netværksanalyse tools
• Læse andres scripts samt gennemskue og ændre i demDen studerende kan:
• Håndtere mindre scripting programmer set ud fra et it-sikkerhedsmæssigt perspektiv - Undervisningsform
Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveMundtlig, ud fra spørgsmål i pensumIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Introduktion til it-sikkerhed (DA) modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, prøve, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.