Københavns Erhvervsakademi

en

Sikkerhed i IT-Governance (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Security in IT-Governance (DA)
Uddannelse
IT sikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 37, København NV
Fagkode
4118102
Fag- /modulansvarlig
James Hindsgavl Brink
  • Formål

    Etik og principper for it-sikkerhed samt introduktion til principper og begreber inden for it-sikkerhed. Den studerende får en forståelse for grundlæggende principper og antagelser i it-sikkerhedsarbejde, og introduceres til etiske og politiske aspekter af samme.

    Viden

    Den studerende har viden om og forståelse for:
    Praktiske etiske overvejelser ifm. arbejdet indenfor it-sikkerhed
    • Principper indenfor it-sikkerhed
    • Risikoanalyse
    • Standarder og organisationer i sikkerhedsarbejdet
    • Trusler og trusselsbilledet
    • Operationelle overvejelser for it-sikkerhed
    • Sikkerhedspolitikker og -procedurer (Business Continuity and Disaster Recovery).

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • Foretage risikovurdering af mindre systemer/virksomheder, herunder datasikkerhed
    • Vurdere hvilke sikkerhedsprincipper, der skal anvendes i forhold til en given kontekst.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • Håndtere analyser om, hvilke sikkerhedstrusler der aktuelt skal behandles i et konkret it-system.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Mundtlig, ud fra rapport
    Opgavetype
    Individuel prøve om grupperapporten
    Formkrav
    Max 10 sider + 5 sider pr studerende
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 2-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    30 min
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
27
timers undervisning
110
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Sikkerhed i IT-Governance (DA) modtager du 27 timers undervisning, hvilket svarer til 36 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 20% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, prøve, læsning af egne noter, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.