Sikkerhed i IT-Governance (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Fagelementet Sikkerhed i IT-Governance læses sammen med Videregående sikkerhed i IT-Governance i faget Sikkerheds Governance som derfor samlet er på 10 ECTS.
Viden
Etik og principper for it-sikkerhed samt introduktion til principper og begreber inden for it-sikkerhed. Den studerende får en forståelse for grundlæggende principper og antagelser i it-sikkerhedsarbejde, og introduceres til etiske og politiske aspekter af samme.Den studerende har viden om og forståelse for:
Færdigheder
Praktiske etiske overvejelser ifm. arbejdet indenfor it-sikkerhed
• Principper indenfor it-sikkerhed
• Risikoanalyse
• Standarder og organisationer i sikkerhedsarbejdet
• Trusler og trusselsbilledet
• Operationelle overvejelser for it-sikkerhed
• Sikkerhedspolitikker og -procedurer (Business Continuity and Disaster Recovery).Den studerende kan:
Kompetencer
• Foretage risikovurdering af mindre systemer/virksomheder, herunder datasikkerhed
• Vurdere hvilke sikkerhedsprincipper, der skal anvendes i forhold til en given kontekst.Den studerende kan:
• Håndtere analyser om, hvilke sikkerhedstrusler der aktuelt skal behandles i et konkret it-system. - Undervisningsform
Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagLæringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmålPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig, ud fra rapportOpgavetypeIndividuel prøve om grupperapportenFormkravMax 10 sider + 5 sider pr studerendeIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed30 minBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Sikkerhed i IT-Governance (DA) modtager du 27 timers undervisning, hvilket svarer til 36 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 20% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, prøve, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.