Softwaresikkerhed (DA)
2019/2020- Formål
Elementet fokuserer på sikkerhedsperspektivet i software, blandt andet programkvalitet og fejlhåndterings samt datahåndterings betydning for en software arkitekturs sårbarheder.
Viden
Elementet introducerer også til forskellige designprincipper, herunder ”security by design”.Den studerende har viden om:
Færdigheder
• Hvilken betydning programkvalitet har for it-sikkerhed ift.:
o Trusler mod software
o Kriterier for programkvalitet
o Fejlhåndtering i programmer
o Forståelse for security design principles, herunder:
security by design
privacy by designDen studerende kan:
Kompetencer
• Tage højde for sikkerhedsaspekter ved at:
o Programmere håndtering af forventede og uventede fejl
o Definere lovlige og ikke-lovlige input data, bl.a. til test
o Bruge et API og/eller standard biblioteker
o Opdage og forhindre sårbarheder i programkoder
o Sikkerhedsvurdere et givet software arkitekturDen studerende kan:
• Håndtering risikovurdering af programkode for sårbarheder.
• Håndtere udvalgte krypteringstiltag - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig, ud fra rapportFormkravMax 15 sider + 5 sider pr studerendeIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed30 minBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Softwaresikkerhed (DA) modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, prøve, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.