Københavns Erhvervsakademi

en

Softwaresikkerhed (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Software Engineering (DA)
Uddannelse
IT sikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 37, København NV
Fagkode
4118201
Fag- /modulansvarlig
Dany Kallas
Constantin Alexandru Gheorghiasa
  • Formål

    Elementet fokuserer på sikkerhedsperspektivet i software, blandt andet programkvalitet og fejlhåndterings samt datahåndterings betydning for en software arkitekturs sårbarheder.
    Elementet introducerer også til forskellige designprincipper, herunder ”security by design”.

    Viden

    Den studerende har viden om:
    • Hvilken betydning programkvalitet har for it-sikkerhed ift.:
    o Trusler mod software
    o Kriterier for programkvalitet
    o Fejlhåndtering i programmer
    o Forståelse for security design principles, herunder:
     security by design
     privacy by design

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • Tage højde for sikkerhedsaspekter ved at:
    o Programmere håndtering af forventede og uventede fejl
    o Definere lovlige og ikke-lovlige input data, bl.a. til test
    o Bruge et API og/eller standard biblioteker
    o Opdage og forhindre sårbarheder i programkoder
    o Sikkerhedsvurdere et givet software arkitektur

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • Håndtering risikovurdering af programkode for sårbarheder.
    • Håndtere udvalgte krypteringstiltag

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Mundtlig, ud fra rapport
    Formkrav
    Max 15 sider + 5 sider pr studerende
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 2-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    30 min
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
80
timers undervisning
194
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Softwaresikkerhed (DA) modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, prøve, læsning af egne noter, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.