Videregående sikkerhed i IT-Governance (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Security governance og organisation. Den studerende skal kunne forstå og deltage i tilrettelæggelse af sikkerhedsarbejdet i organisationen.
Viden
Den studerende skal have forståelse for, hvordan samfundsorganisationer påvirker sikkerhedsarbejdet.Den studerende har viden om og forståelse for:
Færdigheder
• Relevant jura indenfor it-sikkerhed
• Risikoanalyse indenfor it-sikkerhed
• It-sikkerhedsarbejde og kultur i organisationen
• Organisationsforståelse i et sikkerhedsperspektiv
• IT-governance
• It-politikker og -praktikker
• Standarder og organisationer i it-sikkerhedsarbejdet
• Infrastrukturelt perspektiv på it-sikkerhed.Den studerende kan:
Kompetencer
• Søge information og navigere i standarder og anvende det i de systemer, de benytter
• Navigere i og indhente oplysninger om gældende love og regler inden for it-sikkerhedsrelevante emner
• Bidrage til at udvikle en governance model for en given organisation.Den studerende kan:
• Udarbejde specifikke IT sikkerhedspolitikker for en given organisation
• Håndtere fundamentale opgaver som sikkerhedsansvarlig - Undervisningsform
Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig, ud fra rapportFormkravMax 10 sider + 5 sider pr studerendeIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed30 minBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Videregående sikkerhed i IT-Governance (DA) modtager du 32 timers undervisning, hvilket svarer til 43 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, prøve, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.