Københavns Erhvervsakademi

en

Reverse Engineering Malware (DA)

2021/2022
Engelsk titel
Reverse Engineering Malware
Uddannelse
IT sikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Fagkode
4118208
Fag- /modulansvarlig
Dany Kallas
Constantin Alexandru Gheorghiasa
  • Formål og læringsmål
    Viden

    Den studerende har viden om:
    • Forskellige type af malware: Ransomware, Rootkit, Virus, Trojan Horse, Worm, Bot, KeyLogger, Spyware
    • Stadier/metoder for analyse: static, static code, dynamic and behavioral
    • Værktøj der kan bruges til at udføre static, static code, dynamic og behavioral analysis
    • Assembly Registers og hvad de bliver brugt til: EAX (AX, AL, AH, RAX), EBX, ECX, ESP, EBP

    Færdigheder

    Den studerende har færdigheder til at:
    • Være i stand til at bruge relevante værktøj til at udfører static, static code, dynamic and behavioral analysis
    • Grundlægende forståelse for Assembly
    være i stand til at udfører behavioral analysis, og give malwaren mulighed for at kommunikere med servere i labs under kontrollerede forhold
    • Identificere og omgå eller patche malware, der indeholder mekanismer til selvforsvar, eller der kan modarbejde en dynamisk analyse
    • Analysere malware i pdf og doc filer

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • Planlægge en analyse plan for malware
    • Udføre en analyse af malware ved brug af automatiserede og manuelle værktøjer

  • Undervisningsform
    Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    30 min
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
34
timers undervisning
103
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Reverse Engineering Malware (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.