Anvendt Kryptografi (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Dette modul giver grundlæggende forståelse for kryptografi-principper, med fokus på, hvordan man korrekt og sikkert anvender kryptografiske algoritmer, som kan bruges i systemer i praksis.
VidenDen studerende vil opnå:
Færdigheder
• Forståelse for sikkerhedsproblemer som: authentication, privacy, integritet og non-repudiation.
• Lære hvordan sikkerhedsmæssige problemer bliver løst i branchen ved hjælp af nogle konkrete anvendelser af IT-sikkerhed: elektroniske betalinger, e-auktioner, e-afstemning, kryptovaluta...
• Forståelse for forskellen mellem symmetrisk og asymmetrisk kryptografi, og være fortrolig med nogle af de mest almindelige kryptografiske algoritmer inden for hver type.
• Forståelse for betydningen af hashfunktioner og digitale signaturer i informationssikkerhed.
• Forståelse for sikkerhed (angreb og forsvar) i real-life IT-systemer og rollen af nøgler, kryptografiske algoritmer og protokoller.
• Kendskab til et grundlæggende matematisk fundament for kryptografi.
• Have kendskab til nogle af de eksisterende og mest anvendte kryptografiske biblioteker til at implementere sikkerhedsløsninger.
• Forstå ulemper der relaterer sig til brugen af black-box sikkerhedsløsning og hjemmelavet løsninger.
• Forståelse af begrænsningerne i moderne kryptografi.Den studerende kan:
Kompetencer
• Identificere og beskrive hvilke kryptografisk mekanismer er nødvendige for at opbygge en sikkerhedsprotokol.
• Implementere kryptografiske komponenter i et IT system, ved brug af tredjeparts kryptografiske biblioteker.
• Analysere og identificere styrker og svagheder i en højniveau sikkerhedsprotokol og dens implementering.
• Identificere og forklare almindelige sikkerhedsmæssige faldgruber i et IT system i kryptografisk kontekst.Den studerende kan:
• Designe og implementere et program, der bruger kryptografiske mekanismer som byggesten.
• Analysere et IT-system, og reflektere over potentielle områder, hvorpå kryptografi kan forbedre systemet.
• Adoptere et konstruktiv og kritisk synspunkt om sikkerheden leveret af et bestemt IT system.
• Kommunikere effektivt om højniveau kryptografiske protokoller. - Undervisningsform
Undervisningen på it-sikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er obligatoriske opgaver der skal fremlægges før fagets afslutning. Hvis den studerende ikke fremlægger/demonstrerer sine obligatoriske opgaver, kan han/hun ikke deltage i eksamen og bruger derfor et prøveforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtFaget prøves som en mundtlig individuel prøve.PrøveformMundtlig prøveIndividuel mundtlig prøve hvor der trækkes spørgsmål i pensum.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed30 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Anvendt Kryptografi (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, digitale øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.