Studieteknik (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Modulet Studieteknik giver faglig basisviden og ruster den nye studerende til samarbejde og vidensøgning, samt formidling af viden. Regneark er et af de primære værktøjer, der bruges til beregninger og generering af diagrammer. Præsentationssoftware trænes til mundtlig formidling.
VidenDen studerende kan beskrive:
Færdigheder
• metoder til at søge viden
• værktøjer til præsentation og beregning
• rollen som studerende i forhold til at være elev, dvs det at studereDen studerende kan:
Kompetencer
• søge og vurdere ny viden
• anvende regneark til beregninger og kurvegenerering
• anvende præsentationssoftware til at præsentere og formidle viden
• anvende noteteknik
• håndtere problembaseret undervisning.Den studerende kan:
• udvikle og tage ansvar for sit faglige vidensområde
• igangsætte og styre samarbejde på tværs af fagområder
• håndtere udviklingsorienterede situationer.
• tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af 3 deler:
• Individuel skriftlig prøve
• Projektrapport
• Mundtlig eksamination
Den individuelle skriftlige prøve tager 2 timer og vægter 30 %
Der gives en samlet bedømmelse på projektrapporten og den mundtlige eksamination, der vægter 70 %. Bedømmelsen er individuel.
Både den individuelle skriftlige prøve og projektrapport/mundtlig eksamination skal bestås, for at bestå faget.OpgavetypeProjektrapport.FormkravFormkrav for projektrapporten, som udgør den skriftlige del af prøven:
Projektrapporten skal have maksimum 15 normalsider for en enkelt studerende.
Projektopgavens maksimale omfang øges med 5 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
- For 3 studerende er omfanget maksimalt 25 normalsider
- For 4 studerende er omfanget maksimalt 30 normalsider
- For 5 studerende er omfanget maksimalt 35 normalsider
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppen indleder eksaminationen med 7 min præsentation pr eksaminand af projektet.
Herefter følger 25 min pr eksaminand dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 10 min pr eksaminand votering og karakterafgivelse.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedI eksamenslokalet er der tavle og projektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen individuelle skriftlige prøve tager vægter 30 %
Der gives en samlet bedømmelse på projektrapporten og den mundtlige eksamination, der vægter 70 %. Bedømmelsen er individuel.
Både den individuelle skriftlige prøve og projektrapport/mundtlig eksamination skal bestås, for at bestå faget.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. Eksaminanden har 3 forsøg til at bestå prøven, hvorefter den studerende udmeldes fra uddannelsen.
På faget Studieteknik (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.