Modul C: Indeklima og energiforbrug i komplekse bygninger
2023/2024- Formål og læringsmål
I dette modul lærer du at arbejde med større, mere komplekse bygninger med mange brugere og mere omfattende tekniske installationer. Du lærer at gennemføre forbrugsanalyser på baggrund af energiforbrugsdata, analyse af energiadfærd og indeklima, samt vælge og foreslå forbedringer.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
a) viden om energirigtige byggetekniske løsninger i komplekst byggeri under hensyntagen til arkitektur, indeklima, miljø samt økonomi.
b) viden om bygningsautomationsopbygning (herunder BMS/CTS), principper og virkemåde for varme- og ventilations- og belysningsanlæg.
c) viden om bestemmelser og krav til varme-, ventilations- og belysningsanlæg, samt kortlægning af energiforbrug i varme-, belysnings- og ventilationsanlæg.
d) viden om teknisk og adfærdsbetinget analyse af energianlæg i bygninger inkl. energiforbrugsberegninger.
e) viden om værktøjer til overvågning, måling, logning og analyse af en bygnings energi- og klimaregnskab.Den studerende kan:
Kompetencer
a) formidle energirigtige byggetekniske løsninger i komplekst byggeri under hensyntagen til arkitektur, indeklima, miljø samt økonomi.
b) måle, analysere og vurdere en bygnings energiforbrug og klimabelastning.
c) Vælge og beregne egnede forbedringer til reduktion af en bygnings energiforbrug og klimabelastning.
d) måle, analysere og vurdere en bygnings indeklima med fokus på optisk, termisk og atmosfærisk indeklima.
e) vælge og beregne egnede forbedringer til en bygnings indeklima med fokus på optisk, termisk og atmosfærisk indeklima.
f) måle, analysere og vurdere el-, varme og ventilationsanlæg med hensyn til energiforbrug og indeklima.
g) vælge og beregne egnede forbedringer til el-, varme og ventilationsanlæg, med hensyn til energieffektivitet.
h) rådgive om energieffektiv drift af bygninger.
i) vurdere indstillingerne i et CTS-anlæg ud fra energieffektive hensyn.Den studerende kan:
a) håndtere udviklingsorienterede situationer vedrørende komplekse bygningers energieffektivitet og klimapåvirkning.
b) kritisk søge og anvende ny viden om komplekse bygningers indeklima og tilhørende installationer med fokus på energieffektive og bæredygtige løsninger.
c) indgå i tværfagligt samarbejde om løsninger til komplekse bygningers energieffektivitet og klimapåvirkning. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Projekterne tager afsæt i en autentiske cases og er dermed tværfaglige.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført Modul AMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes hver dag og er en forudsætning under hele uddannelsen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDe studerende udarbejder gruppevis en kort, skriftlig projektbesvarelse af en case, der danner grundlag for en gruppeprøve.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination. Bedømmelsen er individuel.OpgavetypeDet korte gruppeprojekt er kendetegnet ved:
- at de studerende selv udarbejder en problemformulering eller hypotese
- at de studerende selv vælger det teoretiske og empiriske grundlag for det korte projekt
- at det skriftlige materiale præsenterer anvendt teori og empiri, der demonstrerer de studerendes evne til teoretisk og empirisk belysning af problemformuleringen.FormkravDet korte gruppeprojekt skal indeholde følgende elementer:
- problemstilling
- problemformulering, evt. i hypoteseform
- metodeovervejelser og metodevalg, dvs. valg af teoretisk og empirisk tilgangsvinkel
- analyse
- konklusion.
Det korte gruppeprojekt har et maksimum på 8 normalsider for en enkelt studerende. Projektopgavens maksimale omfang øges med 4 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
- For 3 studerende er omfanget maksimalt 16 normalsider
- For 4 studerende er omfanget maksimalt 20 normalsider
- For 5 studerende er omfanget maksimalt 24 normalsider
Det korte gruppeprojekt kan suppleres med bilag i form af videooptagelser, interviewoptagelser, links mv.
Der må kun afleveres i 1 samlet pdf.
Det skal specifikt af det skriftlige projekt fremgå, hvilke dele af projektet, den enkelte studerende har udarbejdet. Der gives ikke en selvstændig karakter eller anden bedømmelse for den skriftlige projektopgave, som er udarbejdet af flere studerende.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppen indleder eksaminationen med 7 min præsentation pr eksaminand af projektet. Herefter følger 15 min pr eksaminand dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 5 min pr eksaminand votering og karakterafgivelse.Hjælpemidler der må medbringesTil prøven medbringes pc med besvarelsen på. Pc'en skal kunne tilsluttes skærmen i eksamenslokalet og danne midtpunkt for præsentation og dialog.Hjælpemidler som stilles til rådighedStor skærm, alternativt en projektor med lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.Frist for afleveringPrøven er placeret efter afslutningen af Modulet. Nærmere oplysning om tid og sted samt upload af det skriftlige arbejde angives i Fronter/WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. Eksaminanden har 3 forsøg til at bestå prøven, hvorefter den studerende udmeldes fra uddannelsen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Danvak Grundbog
På faget Modul C: Indeklima og energiforbrug i komplekse bygninger modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, workshop, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.