Copenhagen School of Design and Technology

da

Modul C: Indeklima og energiforbrug i komplekse bygninger

2024/2025
Engelsk titel
Module C: Indoor Climate and Energy Consumption in Complex Buildings
Uddannelse
Energiteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
8 uger
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4503201
Fag- /modulansvarlig
Hanne Halvorsen
Allan Jon Kristensen
  • Formål og læringsmål

    I dette modul lærer du at arbejde med større, mere komplekse bygninger med mange brugere og mere omfattende tekniske installationer. Du lærer at gennemføre forbrugsanalyser på baggrund af energiforbrugsdata, analyse af energiadfærd og indeklima, samt vælge og foreslå forbedringer.

    Viden

    Den studerende har:
    a) viden om energirigtige byggetekniske løsninger i komplekst byggeri under hensyntagen til arkitektur, indeklima, miljø samt økonomi.
    b) viden om bygningsautomationsopbygning (herunder BMS/CTS), principper og virkemåde for varme- og ventilations- og belysningsanlæg.
    c) viden om bestemmelser og krav til varme-, ventilations- og belysningsanlæg, samt kortlægning af energiforbrug i varme-, belysnings- og ventilationsanlæg.
    d) viden om teknisk og adfærdsbetinget analyse af energianlæg i bygninger inkl. energiforbrugsberegninger.
    e) viden om værktøjer til overvågning, måling, logning og analyse af en bygnings energi- og klimaregnskab.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    a) formidle energirigtige byggetekniske løsninger i komplekst byggeri under hensyntagen til arkitektur, indeklima, miljø samt økonomi.
    b) måle, analysere og vurdere en bygnings energiforbrug og klimabelastning.
    c) Vælge og beregne egnede forbedringer til reduktion af en bygnings energiforbrug og klimabelastning.
    d) måle, analysere og vurdere en bygnings indeklima med fokus på optisk, termisk og atmosfærisk indeklima.
    e) vælge og beregne egnede forbedringer til en bygnings indeklima med fokus på optisk, termisk og atmosfærisk indeklima.
    f) måle, analysere og vurdere el-, varme og ventilationsanlæg med hensyn til energiforbrug og indeklima.
    g) vælge og beregne egnede forbedringer til el-, varme og ventilationsanlæg, med hensyn til energieffektivitet.
    h) rådgive om energieffektiv drift af bygninger.
    i) vurdere indstillingerne i et CTS-anlæg ud fra energieffektive hensyn.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    a) håndtere udviklingsorienterede situationer vedrørende komplekse bygningers energieffektivitet og klimapåvirkning.
    b) kritisk søge og anvende ny viden om komplekse bygningers indeklima og tilhørende installationer med fokus på energieffektive og bæredygtige løsninger.
    c) indgå i tværfagligt samarbejde om løsninger til komplekse bygningers energieffektivitet og klimapåvirkning.

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret læring
    • Vidensdeling
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    De studerende udarbejder gruppevis en kort, skriftlig projektbesvarelse af en case, der danner grundlag for en gruppeprøve.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Samlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination. Bedømmelsen er individuel.
    Opgavetype
    Projektrapport
    Formkrav
    Projektrapporten skal have maksimum 10 normalsider for en enkelt studerende.

    Projektopgavens maksimale omfang øges med 3 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
    - For 3 studerende er omfanget maksimalt 16 normalsider
    - For 4 studerende er omfanget maksimalt 19 normalsider
    - For 5 studerende er omfanget maksimalt 22 normalsider

    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Gruppen indleder eksaminationen med 7 min præsentation pr eksaminand af projektet.
    Herefter følger 15 min pr eksaminand dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 5 min pr eksaminand votering og karakterafgivelse.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    I eksamenslokalet er der tavle og projektor.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Samlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.
    Syge-/omprøve
    Syge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. Eksaminanden har 3 forsøg til at bestå prøven, hvorefter den studerende udmeldes fra uddannelsen.
81
timers undervisning
193
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Modul C: Indeklima og energiforbrug i komplekse bygninger modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.