Modul D: Energieffektiv og bæredygtig projektering
2023/2024- Formål og læringsmål
I dette modul lærer du at projektere, og rådgive om, energibesparende forslag under hensyn til bæredygtighed og økonomi.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
a) viden om årsager til de globale klimaforandringer.
b) viden om investeringsværktøjer, herunder rentebegreber, cost-benefit analyse, nutidsværdi af fremtidige omkostninger og tilbagebetalingstid.
c) viden om totaløkonomi (LCC) og livscyklusvurdering (LCA).
d) viden om afgifter og tilskudsmuligheder indenfor energieffektiviseringstiltag.Den studerende kan:
Kompetencer
a) forklare årsager til de globale klimaforandringer.
b) anvende investeringsværktøjer, herunder rentebegreber, cost-benefit-analyse, nutidsværdi af fremtidige omkostninger og tilbagebetalingstid.
c) forklare en totaløkonomisk beregning (LCC).
d) vurdere bedst egnede løsning ud fra en livscyklusvurdering (LCA) på grundlæggende niveau.
e) rådgive om afgifter og tilskudsmuligheder indenfor energieffektiviseringstiltag.
f) vælge og formidle rentable energi- og bæredygtige løsninger i forbindelse med projektering.
g) vurdere og diskutere økonomiske og klimamæssige konsekvenser ved energieffektiviseringsprojekter.
h) anvende energi analyse og -forbrugsberegninger til projektering af energieffektiviseringer.
i) beregne energibesparelser og simple tilbagebetalingstider.Den studerende kan:
a) håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse med bæredygtig projektering.
b) kritisk søge og anvende ny viden om økonomi og bæredygtighed.
c) indgå i tværfagligt samarbejde om økonomi og bæredygtighed. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Opgaverne tager afsæt i en autentiske cases, der træner færdigheder indenfor Modul A-D.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført Modul A-CMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes hver dag og er en forudsætning under hele uddannelsen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDe studerende udarbejder gruppevis en kort, skriftlig projektbesvarelse af en case, der danner grundlag for en gruppeprøve.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination. Bedømmelsen er individuel.OpgavetypeDet korte gruppeprojekt er kendetegnet ved:
- at de studerende selv udarbejder en problemformulering eller hypotese
- at de studerende selv vælger det teoretiske og empiriske grundlag for det korte projekt
- at det skriftlige materiale præsenterer anvendt teori og empiri, der demonstrerer de studerendes evne til teoretisk og empirisk belysning af problemformuleringen.FormkravDet korte gruppeprojekt skal indeholde følgende elementer:
- problemstilling
- problemformulering, evt. i hypoteseform
- metodeovervejelser og metodevalg, dvs. valg af teoretisk og empirisk tilgangsvinkel
- analyse
- konklusion.
Det korte gruppeprojekt har et maksimum på 8 normalsider for en enkelt studerende. Projektopgavens maksimale omfang øges med 4 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
- For 3 studerende er omfanget maksimalt 16 normalsider
- For 4 studerende er omfanget maksimalt 20 normalsider
- For 5 studerende er omfanget maksimalt 24 normalsider
Der må kun afleveres i 1 samlet pdf.
Det skal specifikt af det skriftlige projekt fremgå, hvilke dele af projektet, den enkelte studerende har udarbejdet. Der gives ikke en selvstændig karakter eller anden bedømmelse for den skriftlige projektopgave, som er udarbejdet af flere studerende.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedEksaminanden indleder eksaminationen med 7 min præsentation af projektet. Herefter følger 15 min dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 7 min votering og karakterafgivelse.Hjælpemidler der må medbringesTil prøven medbringes pc med besvarelsen på. Pc'en skal kunne tilsluttes skærmen i eksamenslokalet og danne midtpunkt for præsentation og dialog.Hjælpemidler som stilles til rådighedStor skærm, alternativt en projektor med lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.Frist for afleveringPrøven er placeret efter afslutningen af Modulet. Nærmere oplysning om tid og sted samt upload af det skriftlige arbejde angives i Fronter/WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. Eksaminanden har 3 forsøg til at bestå prøven, hvorefter den studerende udmeldes fra uddannelsen.
På faget Modul D: Energieffektiv og bæredygtig projektering modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 15% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.