Modul D: Energieffektiv og bæredygtig projektering
2024/2025- Formål og læringsmål
I dette modul lærer du at projektere, og rådgive om, energibesparende forslag under hensyn til bæredygtighed og økonomi.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
a) viden om årsager til de globale klimaforandringer.
b) viden om investeringsværktøjer, herunder rentebegreber, cost-benefit analyse, nutidsværdi af fremtidige omkostninger og tilbagebetalingstid.
c) viden om totaløkonomi (LCC) og livscyklusvurdering (LCA).
d) viden om afgifter og tilskudsmuligheder indenfor energieffektiviseringstiltag.Den studerende kan:
Kompetencer
a) forklare årsager til de globale klimaforandringer.
b) anvende investeringsværktøjer, herunder rentebegreber, cost-benefit-analyse, nutidsværdi af fremtidige omkostninger og tilbagebetalingstid.
c) forklare en totaløkonomisk beregning (LCC).
d) vurdere bedst egnede løsning ud fra en livscyklusvurdering (LCA) på grundlæggende niveau.
e) rådgive om afgifter og tilskudsmuligheder indenfor energieffektiviseringstiltag.
f) vælge og formidle rentable energi- og bæredygtige løsninger i forbindelse med projektering.
g) vurdere og diskutere økonomiske og klimamæssige konsekvenser ved energieffektiviseringsprojekter.
h) anvende energi analyse og -forbrugsberegninger til projektering af energieffektiviseringer.
i) beregne energibesparelser og simple tilbagebetalingstider.Den studerende kan:
a) håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse med bæredygtig projektering.
b) kritisk søge og anvende ny viden om økonomi og bæredygtighed.
c) indgå i tværfagligt samarbejde om økonomi og bæredygtighed. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination. Bedømmelsen er individuel.OpgavetypeProjektrapportFormkravProjektrapporten skal have maksimum 8 normalsider for en enkelt studerende.
En normalside er 2400 anslag (inkluderet mellemrum og fodnoter)
Projektopgavens maksimale omfang øges med 4 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
- For 3 studerende er omfanget maksimalt 16 normalsider
- For 4 studerende er omfanget maksimalt 20 normalsider
- For 5 studerende er omfanget maksimalt 24 normalsider
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppen indleder eksaminationen med 7 min præsentation pr eksaminand af projektet.
Herefter følger 15 min pr eksaminand dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 5 min pr eksaminand votering og karakterafgivelse.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedI eksamenslokalet er der tavle og projektor.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. Eksaminanden har 3 forsøg til at bestå prøven, hvorefter den studerende udmeldes fra uddannelsen.
På faget Modul D: Energieffektiv og bæredygtig projektering modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 15% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.