Københavns Erhvervsakademi

en

Modul D: Energieffektiv og bæredygtig projektering

2024/2025
Engelsk titel
Module D: Energy Efficient and Sustainable Building Design
Uddannelse
Energiteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
8 uger
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4503202
Fag- /modulansvarlig
Morten Bækkel Heise
Hanne Halvorsen
  • Formål og læringsmål

    I dette modul lærer du at projektere, og rådgive om, energibesparende forslag under hensyn til bæredygtighed og økonomi.

    Viden

    Den studerende har:
    a) viden om årsager til de globale klimaforandringer.
    b) viden om investeringsværktøjer, herunder rentebegreber, cost-benefit analyse, nutidsværdi af fremtidige omkostninger og tilbagebetalingstid.
    c) viden om totaløkonomi (LCC) og livscyklusvurdering (LCA).
    d) viden om afgifter og tilskudsmuligheder indenfor energieffektiviseringstiltag.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    a) forklare årsager til de globale klimaforandringer.
    b) anvende investeringsværktøjer, herunder rentebegreber, cost-benefit-analyse, nutidsværdi af fremtidige omkostninger og tilbagebetalingstid.
    c) forklare en totaløkonomisk beregning (LCC).
    d) vurdere bedst egnede løsning ud fra en livscyklusvurdering (LCA) på grundlæggende niveau.
    e) rådgive om afgifter og tilskudsmuligheder indenfor energieffektiviseringstiltag.
    f) vælge og formidle rentable energi- og bæredygtige løsninger i forbindelse med projektering.
    g) vurdere og diskutere økonomiske og klimamæssige konsekvenser ved energieffektiviseringsprojekter.
    h) anvende energi analyse og -forbrugsberegninger til projektering af energieffektiviseringer.
    i) beregne energibesparelser og simple tilbagebetalingstider.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    a) håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse med bæredygtig projektering.
    b) kritisk søge og anvende ny viden om økonomi og bæredygtighed.
    c) indgå i tværfagligt samarbejde om økonomi og bæredygtighed.

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret læring
    • Vidensdeling
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Samlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination. Bedømmelsen er individuel.
    Opgavetype
    Projektrapport
    Formkrav
    Projektrapporten skal have maksimum 8 normalsider for en enkelt studerende.
    En normalside er 2400 anslag (inkluderet mellemrum og fodnoter)

    Projektopgavens maksimale omfang øges med 4 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
    - For 3 studerende er omfanget maksimalt 16 normalsider
    - For 4 studerende er omfanget maksimalt 20 normalsider
    - For 5 studerende er omfanget maksimalt 24 normalsider

    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Gruppen indleder eksaminationen med 7 min præsentation pr eksaminand af projektet.
    Herefter følger 15 min pr eksaminand dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 5 min pr eksaminand votering og karakterafgivelse.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    I eksamenslokalet er der tavle og projektor.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Samlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.
    Syge-/omprøve
    Syge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. Eksaminanden har 3 forsøg til at bestå prøven, hvorefter den studerende udmeldes fra uddannelsen.
41
timers undervisning
233
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Modul D: Energieffektiv og bæredygtig projektering modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 15% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, studiegruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.