Modul F: Energioptimering af Procesanlæg
2024/2025- Formål og læringsmål
I dette modul lærer du om grundlæggende industrielle procestyper og grøn omstilling, samt anvendte termer. Fokus er rettet mod energieffektivisering og reduktion af klimapåvirkninger. Processerne findes indenfor transport, industri og landbrug.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
a) viden om typiske procestypers princip og karakteristika.
b) viden om klimabelastning.
c) viden om procesautomation med henblik på energieffektivisering.
d) viden om gældende bestemmelser, afgifter og tilskudsmuligheder, i forhold til energieffektivitet og klimabelastning.
e) viden om egnet måleudstyr og målemetoder til afdækning af energiforbrug og drivhusgas-udledning.
f) viden om energistyring.Den studerende kan:
Kompetencer
a) forklare procestypers princip og karakteristika.
b) forklare og formidle sektorernes klimapåvirkning.
c) analysere procesautomation med henblik på at foreslå energieffektivisering.
d) forklare gældende bestemmelser, afgifter og tilskudsmuligheder, i forhold til energieffektivitet og klimapåvirkning.
e) vælge egnet måleudstyr og målemetoder til afdækning af energiforbrug og drivhusgas-udledning.
f) vurdere måledatas kvalitet og anvendelighed, samt dokumentere dette.
g) formidle analyseresultater vedr. bæredygtighed og energieffektivitet.Den studerende kan:
a) håndtere udviklingsorienterede situationer.
b) deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
c) i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået FørsteårsprøvenMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDen studerende udarbejder sin portfolio, der danner grundlag for en individuel eksamination.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig prøve på baggrund af eksamensportfolioOpgavetypePortfolio.FormkravEksamensportfolio er kendetegnet ved:
- at den er en samling relevante temapapirer, som er udvalgt af den studerende. Temapapi-rer er ”arbejdspapirer” med mere, som den studerende har produceret gennem sit studie-forløb eller sin eksamensforberedelse, og som er repræsentativ i forhold til at vise den stu-derendes opnåede niveau
- at samlingen består af 2-4 temaer og har et opfang på maksimum 6 normalsider
- at uddannelsesinstitutionen udstikker kriterier for, hvilke temaer den studerende skal an-vende som grundlag for sammensætning af sin eksamensportfolio.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedEksaminanden indleder eksaminationen med 7 min præsentation af portfolio. Herefter følger 15 min dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 7 min votering og karakterafgivelse.Hjælpemidler der må medbringesStor skærm, alternativt en projektor med lærrede.Hjælpemidler som stilles til rådighedStor skærm, alternativt en projektor med lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.Frist for afleveringPrøven er placeret efter afslutningen af Modulet. Nærmere oplysning om tid og sted samt upload af det skriftlige arbejde angives i Fronter/WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. Eksaminanden har 3 forsøg til at bestå prøven, hvorefter den studerende udmeldes fra uddannelsen.
På faget Modul F: Energioptimering af Procesanlæg modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.