Bæredygtig Transport og Landbrug (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Modulet behandler videregående industrielle emner, transport og landbrug i en samfundsmæssig sammenhæng
VidenDen studerende kan:
Færdigheder
• kortlægge landbrugets forbrug af fossile energikilder og påvirkning af miljø
• nævne landbrugets muligheder for at leve op til Danmarks bæredygtighedsstrategier
• demonstrere overblik over transportsektorens forbrug af fossile energikilder og påvirkning af miljø
• demonstrere overblik over transportsektorens muligheder for at leve op til Danmarks bæredygtighedsstrategierDen studerende kan:
Kompetencer
• forklare landbrugets muligheder for at leve op til Danmarks bæredygtighedsstrategier
• rådgive om transportsektorens muligheder for at leve op til Danmarks bæredygtighedsstrategier
• formidle potentialer for energioptimering af procesanlæg.Den studerende kan:
• samarbejde tværfagligt om energieffektivisering af proces- og produktionsanlæg deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til områderne transport og landbrug - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Projekterne tager afsæt i autentiske cases og er dermed tværfaglige. Læringen i semestrets øvrige fag og selvsøgt viden indgår.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført Modul GMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal være studieaktiv. Se videre i studieordningen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeProjektrapport udarbejdet individuelt eller af 2-4 deltagere i gruppeFormkravMaksimalt omfang: 20 normalsider, hvor 1 normalside er 2500 anslag. Bilag og figurer tælles ikke med
Forside med projekttitel og eksaminandens navn
Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (Afsluttende Projekt), Navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), Uddannelsesinstitution (KEA), Forfatter(e), Holdbetegnelse (Etek4), evt Projektvejleder, Projektets titel (emne), evt Virksomhed, Antal anslag og dato for aflevering
Resumé på dansk
Indholdsfortegnelse
Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen.
Konklusion
Perspektivering
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
Hvis projektet er fortroligt, skal dette tydeligt fremgå af forsiden
Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedGruppen præsenterer sammen først i ca 10 min, herefter enkeltvis eksamination i 20 minHjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af det skriftlige grundlag på lokalets lærrede. Pc'en skal kunne vise den afleverede pdf på lokalets lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af 3. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve.
På faget Bæredygtig Transport og Landbrug (DA) modtager du 40 timers undervisning, hvilket svarer til 53 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.