H modul Innovation (DA)
2020/2021- Formål
Modulet omhandler den kreative og innovative proces samt værktøjer til at gøre processen effektiv. Der er fokus på arbejdet med idéskabelse og entreprenørskab i forhold til den nyeste udvikling indenfor energiteknologi samt at sammensætte kendte teknologier i nye sammenhænge.
VidenDen uddannede kan beskrive:
Færdigheder
• kreative processer samt metoder, værktøjer og teknikker til generering og udvikling af idéer.
• metoder til evaluering af innovative processer og entreprenørskab.Den uddannede kan:
Kompetencer
• anvende metoder og værktøjer i kreative processer.
• analysere, udvikle og vurdere en idé ud fra en teknisk faglig viden og et energimæssigt og bæredygtighedsmæssigt perspektiv.
• formidle og udvikle innovative idéer gennem illustrationer og præsentationer.Den uddannede kan:
• tage ansvar for den innovative fremdrift og arbejde eksperimenterende og undersøgende i kreative, tekniske processer ud fra et energimæssigt og bæredygtighedsmæssigt perspektiv. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Projekterne tager afsæt i autentiske cases og er dermed tværfaglige. Læringen i semestrets øvrige fag og selvsøgt viden indgår.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået FørsteårsprøveMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal være studieaktiv. Se videre i studieordningen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeProjektrapport udarbejdet af 2-3 deltagere i gruppeFormkravMaksimalt omfang: 20 normalsider, hvor 1 normalside er 2500 anslag. Bilag og figurer tælles ikke med
Forside med projekttitel og eksaminandens navn
Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (Afsluttende Projekt), Navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), Uddannelsesinstitution (KEA), Forfatter(e), Holdbetegnelse (Etek4), evt Projektvejleder, Projektets titel (emne), evt Virksomhed, Antal anslag og dato for aflevering
Resumé på dansk
Indholdsfortegnelse
Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen.
Konklusion
Perspektivering
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
Hvis projektet er fortroligt, skal dette tydeligt fremgå af forsiden
Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedGruppen præsenterer sammen først i ca 10 min, herefter enkeltvis eksamination i 20 minHjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af det skriftlige grundlag på lokalets lærrede. Pc'en skal kunne vise den afleverede pdf på lokalets lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDet skriftlige arbejde vægtes med 30% og den mundtlige præstation med 70%.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af 3. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve.
På faget H modul Innovation (DA) modtager du 30 timers undervisning, hvilket svarer til 40 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 22% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: digitale øvelser, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, projektpræsentation, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.