PLC- og HMI-programmering 1
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler programmerings- og styringsdesign til automationsanlæg
Viden1. PLC’ers funktion, opbygning og programafvikling
Færdigheder
2. konfigurering og design af HMI
3. komponenter, sensorer og aktuatorer1. anvende et alsidigt sæt af tekniske færdigheder, der knytter sig til at designe og konfigurere PLC systemer samt HMI inden for automationsområdet
Kompetencer
2. anvende forskellige programmeringssprog i henhold til gældende normer og standarder
3. vælge og vurdere det mest hensigtsmæssige programmeringssprog til opgaven
4. vælge relevante enheder/komponenter ud fra økonomiske og tekniske krav1. opstille specifikation og udføre program til PLC system
2. håndtere, deltage i og tilegne sig ny viden i en struktureret sammenhæng - Undervisningsform
På uddannelsen anvendes der et bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, f.eks.:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case-arbejde
• Fjernundervisning
• Flipped classroom
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret
• Ekskursioner - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt.
Det skriftlige projekt udarbejdes i grupper bestående af 1-4 studerende.
Prøven er individuel og indledes med en mundtlig præsentation af projektet af 10 minutters varighed. Herefter følger 30 minutters eksamination inkl. votering og karaktergivning.OpgavetypeDet skriftlige projekt er en tværfaglig case fra automationsbranchen, som skal løses ud fra den viden, de færdigheder og evt. de kompetencer der er opnået i fagene på 1. semester.FormkravDen skriftlige del af prøven består af en rapport.
Rapporten skal indeholde:
• Forside med titel og navn på gruppens medlemmer, klassebetegnelse, dato, år og KEA
• Indholdsfortegnelse inklusiv ansvarsliste
• Indledning med præsentation af problemstilling og tilgang til projektet
• Redegørelse af teori og metode, herunder beskrivelse af og begrundelse for valg af anvendt teknik og udstyr
• Analyse af problemstillingen
• Konklusion (konklusionen konkluderer på problemstillingen)
• Litteraturliste
• Bilagsliste med nummererede bilag
Rapporten skal som minimum fylde som angivet herunder:
• For studerende som arbejde individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 18 normalsider og maksimum 23 normalsider + bilag.
• For grupper á 2 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 22 normalsider og maksimum 27 normalsider + bilag.
• For grupper á 3 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 27 normalsider og maksimum 32 normalsider + bilag.
• For grupper á 4 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 31 normalsider og maksimum 36 normalsider + bilag.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Et billede, en figur, et skærmudklip af programkode og andre illustrationer tæller som 500 tegn.
Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, samt litteraturliste tæller ikke med i antal normalsider.
Rapporten afleveres som én samlet PDF-fil. Bilag afleveres som én eller flere filer i PDF-format som ekstramateriale til afleveringen. PDF-filerne skal navngives med bilagsnummer (Bilag X) og titel på bilaget. En samlet bilagsoversigt skal fremgå af rapporten.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige prøve er individuel og begynder med, at den studerende leverer en 10 minutters præsentation af projektet. Herefter er der 30 minutter til spørgsmål, inklusiv votering og karaktergivning.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurFrist for afleveringNærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige projekt findes på Fronter. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Diverse kompendier som underviser udarbejder
På faget PLC- og HMI-programmering 1 modtager du 77 timers undervisning, hvilket svarer til 102 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, gennemse videooptaget undervisning, studiegruppearbejde, værksted, forberedelse til prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.