Teknologi- og Projektudvikling
2022/2023- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler kravspecifikationer og krav til teknisk dokumentation i forbindelse med teknologi- og projektudvikling inden for automation.
Viden1. konfiguration og kommunikation mellem controller og eksterne enheder
Færdigheder
2. højniveau-programmering
3. konfiguration af controller1. specificere og udvælge komponenter og enheder til datakommunikation
Kompetencer
2. konfigurere mindre systemer til kommunikation mellem enheder
3. opbygge mindre programmer med højniveauprogrammering1. udarbejde og formidle teknisk dokumentation, der beskriver programkoden til en celle
2. indgå i udvikling af celler, hvori der indgår højniveau-programmering
3. deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med professionel tilgang sammen med øvrige aktører
4. Kunne udarbejde kravspecifikation i forhold til kundens behov og succeskriterier - Undervisningsform
På uddannelsen anvendes der et bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, f.eks.:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case-arbejde
• Fjernundervisning
• Flipped classroom
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret
• Ekskursioner - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenI Teknologi- og projektudvikling er der 1 bunden forudsætning, der skal være opfyldt, og denne bundne forudsætning fremgår af lektionsplanen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveEn prøve i form af en skriftlig opgave som skal afleveres i KEAs eksamenssystem og på baggrund af denne vurderes hver enkelt studerende.FormkravDen skriftlige del af prøven består af en minirapport.
Rapporten skal indeholde:
• Forside med titel og navn på gruppens medlemmer, klassebetegnelse, dato, år og KEA
• Indholdsfortegnelse inklusiv ansvarsliste
• Indledning med præsentation af problemstilling og tilgang til projektet
• Redegørelse af teori og metode, herunder beskrivelse af projektplanen samt beskrivelse af og begrundelse for valg af anvendt teknik og udstyr
• Analyse af problemstillingen
• Konklusion (konklusionen konkluderer på problemstillingen)
• Litteraturliste
• Bilagsliste med nummererede bilag
Rapporten skal som minimum fylde som angivet herunder:
• For studerende som arbejde individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 5 normalsider og maksimum 8 normalsider + bilag.
• For grupper á 2 personer skal rapporten have et omfang af minimum 8 normalsider og maksimum 11 normalsider + bilag.
• For grupper á 3 personer skal rapporten have et omfang af minimum 11 normalsider og maksimum 14 normalsider + bilag.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Et billede, en figur, et skærmudklip af programkode og andre illustrationer tæller som 500 tegn.
Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, samt litteraturliste tæller ikke med i antal normalsider.
Rapporten afleveres som én samlet PDF-fil. Bilag afleveres som én eller flere filer i PDF-format som ekstramateriale til afleveringen. Ved flere separate bilag vedhæftet som ekstramateriale skal PDF-filerne navngives medIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-3 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurFrist for afleveringPrøven foregår i løbet af 2. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige projekt findes på Fronter.
På faget Teknologi- og Projektudvikling modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.