Copenhagen School of Design and Technology

da

Procesregulering 2

2024/2025
Engelsk titel
Process Control 2
Uddannelse
Automationsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4504302 / 4504-10163
Fag- /modulansvarlig
Henrik Risbo Jeppesen
Muhammad Marashdeh
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet omhandler modeller for fysisk modellering og optimering af anlæg ved hjælp af procesregulering.

    Viden

    1. beskrive forskellen på en kaskade og en feedforward regulering
    2. beskrive hvordan indregulerings-rækkefølgen bør være ved sammenbyggede regulatorkredse
    3. skelne mellem de forskellige reguleringstyper
    4. kunne analysere 2. ordens systemer
    5. kunne anvende PLC som simuleringsværktøj

    Færdigheder

    1. ud fra et anlægs tegningsmateriale vælge den mest optimale reguleringsform
    2. indregulere et anlæg, hvor de fysiske forhold gør det muligt
    3. dokumentere en indregulering ved hjælp at kontrolberegninger
    4. redegøre for sit valg af regulatortype

    Kompetencer

    1. rådgive om de forskellige reguleringsmuligheder til en given opgave

  • Undervisningsform
    På uddannelsen anvendes der et bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, f.eks.:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case-arbejde
    • Fjernundervisning
    • Flipped classroom
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret
    • Ekskursioner
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven er en mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt med intern bedømmelse.
    Projektet udarbejdes individuelt.

    Prøven begynder med, at den studerende leverer en 10 minutters præsentation af det skriftlige projekt. Herefter er der 30 minutter til spørgsmål inklusive votering og karaktergivning.
    Formkrav
    Den skriftlige del af prøven består af en rapport.
    Rapporten skal indeholde:
    • Forside med titel og navn på gruppens medlemmer, klassebetegnelse, dato, år og KEA
    • Indholdsfortegnelse inklusive ansvarsliste
    • Indledning med præsentation af problemstilling og tilgang til projektet
    • Redegørelse af teori og metode, herunder beskrivelse af projektplanen samt beskrivelse af og begrundelse for valg af anvendt teknik og udstyr
    • Analyse af problemstillingen
    • Konklusion (konklusionen konkluderer på problemstillingen)
    • Litteraturliste
    • Bilagsliste med nummererede bilag

    Rapporten skal maksimum fylde 10 normalsider (24.000 tegn inkl. mellemrum).

    Et billede, en figur, et skærmudklip af programkode og andre illustrationer tæller som 1 tegn. Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, samt litteraturliste tæller ikke med i antal normalsider.

    Rapporten afleveres som én samlet PDF-fil. Bilag afleveres som én eller flere filer i PDF-format som ekstramateriale til afleveringen. Ved flere separate bilag vedhæftet som ekstramateriale skal PDF-filerne navngives med bilagsnummer (Bilag X) og titel på bilaget. En samlet bilagsoversigt skal fremgå af rapporten.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Frist for aflevering
    Prøven foregår i midten af 3. semester. Nærmere oplysninger om prøven fremgår af udleveret materiale på Fronter.
76
timers undervisning
198
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Procesregulering 2 modtager du 76 timers undervisning, hvilket svarer til 101 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.