Forretningsforståelse (DA)
2019/2020- Formål
Faget Forretningsforståelse kommer i efteråret 2019 til at foregå som et intenst kursus af 4 ugers varighed. Der vil være 11 kursusgange fordelt over de 4 uger. Det kræver derfor stor disciplin at være med hele vejen igennem kurset.
Viden
Kurset har til formål at klæde dig på til at kunne agere i erhvervslivet som en kompetent medarbejder på erhvervsakademiniveau. Kurset er derfor planlagt, så det indirekte arbejder med de såkaldte ”21st century skills”, som er de forudsætninger, fremtidens medarbejder forventes at have. Du kan læse om 21st century skills her: http://info.21skills.dk/kompetencer/
Pædagogisk praksis
Da kurset foregår i slutningen af 3. semester og dermed umiddelbart inden praktikstart, hvor du vil prøve alle dine kompetencer af i praksis, er der truffet et pædagogisk valg fra underviserens side af om, at selve undervisningen vil fokusere på teori og mindre på praksisrettede opgaver. Det pædagogisk-didaktiske formål fra underviserens side af er at give dig en solid viden om emnet, hvorefter du på baggrund af denne viden skal omsætte din viden til færdigheder og kompetencer; dels gennem eget initiativ undervejs i kurset og dels gennem eksamensopgaven. På denne måde får du trænet bl.a. dine kompetencer inden for innovation, videnkonstruktion og selvevaluering (jf. 21st century skills).1. de interne processer i en virksomhed, der påvirker automationsteknologens arbejdsdag
Færdigheder
2. virksomhedsstruktur og -kultur samt organisatorisk samarbejde
3. metoder og modeller til analyse af virksomheden og dens omverden som f.eks. marked, behov og kunder samt øvrige interessenter
4. erhvervsøkonomi, herunder økonomisk styring af virksomhed, projekter og opgaver
5. virksomhedens forpligtelser i forhold til arbejdsmiljø, aftaleret og lignende1. anvende relevante metoder og modeller til hhv. intern og ekstern analyse af virksomheden og dens omverden, marked og interessenter
Kompetencer
2. anvende tidssvarende metoder til kalkulation samt danne sig en forståelse for et projekts eller en opgaves økonomiske konsekvenser for virksomheden1. deltage i udviklingsprojekter og innovationsprocesser
2. sikre et gennemarbejdet beslutningsgrundlag i forbindelse med opgaver og projekter - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen i faget Forretningsforståelse foregår i efteråret 2019 som traditionel klasseundervisning suppleret med virksomhedsbesøg. Undervisningen lægger op til en stor selvstændig indsats i videnkonstruktion, innovation og selvevaluering.
Undervisningen vil være fokuseret omkring læringsmålene på videnniveau og er tilrettelagt således, at hhv. færdigheds- og kompetencemål skal opnås gennem egen forberedelse samt eksamensprojektarbejdet. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenFor at kunne gå til prøve i Forretningsforståelse skal den studerende leve op til 1 bunden forudsætning, som skal gennemføres, før den studerende kan gå til prøve i fagelementet Forretningsforståelse.
I efteråret 2019 er den bundne forudsætning deltagelse i et virksomhedsbesøg, hvilket er nærmere defineret i lektionsplanen.
Ved manglende opfyldelse af forudsætningen skal den studerende dokumentere at have opnået tilsvarende viden og færdighed ved aflevering af en fyldestgørende rapport om emnet.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt med intern bedømmelse. Prøven er individuel og er samlet af 30 minutters varighed og indledes med, at den studerende giver en præsentation af projektet og dets emne af 10 minutters varighed. Herefter er der 20 minutter til spørgsmål, votering og karaktergivning.OpgavetypeDet skriftlige projekt er en fri hjemmeopgave, hvor de studerende i grupper af 2-3 studerende udarbejder en problemformulering inden for et valgfrit emne ud fra fagets læringsmål.FormkravDen skriftlige del af prøven består af en rapport.
Rapporten skal indeholde:
• Forside med titel og navn på gruppens medlemmer, klassebetegnelse, dato, år og KEA
• Indholdsfortegnelse inklusiv ansvarsliste
• Indledning med præsentation af problemstilling og tilgang til projektet
• Redegørelse for valg af teori og metode til at besvarelse af problemformuleringen samt analyse til besvarelse af problemformuleringen
• Konklusion (konklusionen konkluderer på problemstillingen)
• Evt. perspektivering
• Litteraturliste
• Bilagsliste med nummererede bilag
Rapporten skal som minimum fylde som angivet herunder:
• For studerende som arbejde individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 15 normalsider og maksimum 20 normalsider + bilag.
• For grupper á 2 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 17 normalsider og maksimum 22 normalsider + bilag.
• For grupper á 3 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 20 normalsider og maksimum 25 normalsider + bilag.
• For grupper á 4 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 23 normalsider og maksimum 28 normalsider + bilag.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Billeder, figurer, tabeller og øvrige illustrationer tæller som 1 tegn, da brug af disse skal forklares og uddybes i opgaven.
Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, samt litteraturliste tæller ikke med i antal normalsider.
Rapporten afleveres som én samlet PDF-fil inkl. bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurFrist for afleveringDet skriftlige projekt skal afleveres senest den 3. januar 2020 kl. 12 på Wiseflow.Syge-/omprøveEventuelle syge- og omprøver finder sted i uge 4 og 5 i 2020. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.*Organisation 6. udgave (ISBN: 978-87-7154-082-6)
*Fremtidens organisation - en illustreret vejledning til meningsfulde former for samarbejde (visuel udgave) (ISBN: 978-87-998-9172-6)
*Projekter & Rapporter på Tekniske Uddannelser (ISBN: 978-87-412-7162-0)
På faget Forretningsforståelse (DA) modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.