Copenhagen School of Design and Technology

da

Forretningsforståelse

2024/2025
Engelsk titel
Business Economics
Uddannelse
Automationsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4504304 / 4504-10217 / 4504-10165
Fag- /modulansvarlig
Muhammad Marashdeh
  • Formål og læringsmål

    Faget Forretningsforståelse kommer til at foregå som et intenst kursus af 9 ugers varighed. Der vil være 11 kursusgange fordelt over de 9 uger. Det kræver derfor stor disciplin at være med hele vejen igennem kurset.

    Kurset har til formål at klæde dig på til at kunne agere i erhvervslivet som en kompetent medarbejder på Erhvervsakademi-niveau. Kurset er derfor planlagt, så det indirekte arbejder med de såkaldte ”21st century skills”, som er de forudsætninger, fremtidens medarbejder forventes at have.

    Viden

    1. de interne processer i en virksomhed, der påvirker automationsteknologens arbejdsdag
    2. virksomhedsstruktur og -kultur samt organisatorisk samarbejde
    3. metoder og modeller til analyse af virksomheden og dens omverden som f.eks. marked, behov og kunder samt øvrige interessenter
    4. erhvervsøkonomi, herunder økonomisk styring af virksomhed, projekter og opgaver
    5. virksomhedens forpligtelser i forhold til arbejdsmiljø, aftaleret og lignende

    Færdigheder

    1. anvende relevante metoder og modeller til hhv. intern og ekstern analyse af virksomheden og dens omverden, marked og interessenter
    2. anvende tidssvarende metoder til kalkulation samt danne sig en forståelse for et projekts eller en opgaves økonomiske konsekvenser for virksomheden

    Kompetencer

    1. deltage i udviklingsprojekter og innovationsprocesser
    2. sikre et gennemarbejdet beslutningsgrundlag i forbindelse med opgaver og projekter

  • Undervisningsform
    Undervisningen i faget Forretningsforståelse foregår som traditionel klasseundervisning suppleret med virksomhedsbesøg. Undervisningen lægger op til en stor selvstændig indsats i videnkonstruktion, innovation og selvevaluering.

    Undervisningen vil være fokuseret omkring læringsmålene på videnniveau og er tilrettelagt således, at hhv. færdigheds- og kompetencemål skal opnås gennem egen forberedelse samt eksamensprojektarbejdet.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    For at kunne gå til prøve i Forretningsforståelse skal den studerende leve op til 1 bunden forudsætning, som skal gennemføres, før den studerende kan gå til prøve i fagelementet Forretningsforståelse.

    Den bundne forudsætning kan være et virksomhedsbesøg eller en lignende aktivitet, hvilket er nærmere defineret i lektionsplanen.

    Ved manglende opfyldelse af forudsætningen skal den studerende dokumentere at have opnået tilsvarende viden og færdighed ved aflevering af en fyldestgørende rapport om emnet.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Prøven er en individuel skriftlig stedprøve på baggrund af en række opgaver som skal løses.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    2 timers skriftlig prøve med hjælpemidler
    Hjælpemidler der må medbringes
    Bøger, noter fra undervisning & Internet
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Se bogliste på fronter
38
timers undervisning
99
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Forretningsforståelse modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, virksomhedsbesøg, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.