Bygningsautomation 2
2024/2025- Formål og læringsmål
Planlægning, projektering og udførelse af Intelligente Bygningsinstallationer (IBI) samt automatik på mindre anlæg med fokus på drift- og energioptimering
Viden• Skal have udviklingsbaseret viden om elektriske og elektroniske systemer til styring og regulering.
Færdigheder
• Skal have viden om anvendte komponenter og deres anvendelse og funktion.
• Skal have forståelser for begreber og metoder og anvendelse af disse i relation til området.
• Skal have forståelse for gældende regler, standarder og normer, samt anvendelse af disse i relation til området..• Skal kunne anvende elektriske og elektroniske systemer til styring og regulering af intelligente systemer.
Kompetencer
• Skal kunne vurdere anlægsformer samt vælge relevante, tidssvarende og økonomisk fordelagtige løsninger inden for området, under hensyntagen til drifts-, sikkerheds- og miljømæssige forhold.
• Skal kunne formidle og gennemføre praksisnære problemløsninger til mindre automatiske anlæg.• Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for området med en professionel tilgang.
• Skal kunne håndtere projektering, tilrettelæggelse og styring af udførelsen af mindre automatiske anlæg under anvendelse af den nyeste teknologi.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden og udvikle problemstillinger og situationer i relation til bygningautomatik. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuelt eller i grupper op til 5 personer. Den mundtlige del er individuel.OpgavetypeTværfaglig projekt for alle fag på 1. og 2. semester, med undtagelse af Teknisk beregning.FormkravAnslags Maks: 60 sider – 144. 000 anslagIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDer er afsat 45 minutter inkl. votering til hver eksaminand.
Gruppen indleder eksamen med et fælles oplæg af maksimalt 2 minutter pr. gruppemedlem. Derefter starter den individuelle eksamination af hvert gruppemedlem, med et oplæg, hvortil den studerende har maksimalt 8 minutter til rådighed. De 10 minutter der sammenlagt bruges på oplæg, fratrækkes den samlede eksaminationstid.Hjælpemidler som stilles til rådighedI eksamenslokalet er der tavle og projektor.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingAflevering af projekt samt et mundtligt forsvar.
Gruppen fremlægger i fællesskab projektets indhold og dets tilblivelse. Hele projektrapporten er eksaminationsgrundlag for den mundtlige eksamen og kan indgå direkte i den individuelle bedømmelse.Syge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Bygningsautomation 2 modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, informationssøgning, gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.