Københavns Erhvervsakademi

en

VE Installatør Solcelleteknik

2024/2025
Engelsk titel
Solar cell technology
Uddannelse
El-installatør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
5 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4511311 / 4064-10217 / 4064-10143
Fag- /modulansvarlig
Jens Højmann
  • Formål og læringsmål

    Formålet med valgfaget VE Installatør Solcelleteknik er at give deltageren viden og færdigheder inden for dimensionering og projektering af solcelleanlæg.

    Ved prøverne kan den studerende dels opnå beståelse af sit valgfag (5 ECTS) og dels opnå dokumentation for at opfylde VE-bekendtgørelsen.

    Med dokumentationen og uddannelsesbeviset fra akademiuddannelsen kan der søges om firmacertificering som VE-Installatør/Montør Solcelleteknik hos Energistyrelsen. Det er kun ansøgere med elautorisation, der kan opnå betegnelsen VE Installatør Solcelleanlæg, øvrige opnår betegnelsen VE Montør Solcelleanlæg

    Viden

    Indenfor fagområdet solcelleanlæg kan den studerende beskrive:
     og dokumentere type, funktion og karakteristik for alle komponenter
     og udpege egnet placering ud fra en tagflades orientering, hældning, solindfald og skygge
     gældende, relevante bestemmelser
     elsikre arbejdsmetoder, samt bestemmelser for arbejde i højden
     korrekte metoder til montage gennem - og indenfor - klimaskærmen

    Færdigheder

    Indenfor fagområdet solcelleanlæg kan den studerende:
     beregne et anlægs energiproduktion, udgiftsbesparelse og klimapåvirkning i et levetidsperspektiv
     vurdere egnet anlægstype og dimension med henblik på maksimal energiproduktion, udgiftsbesparelse, klimapåvirkning og udnyttelsesgrad, samt minimal overproduktion
     vurdere egnet placering ud fra en tagflades orientering, hældning, samt solindfald og skygge
     vurdere bærende tagkonstruktion, herunder tagtyper og nødvendigt montageudstyr, samt evt behov for dokumentation af tagets styrke og stabilitet
     vurdere og vælge korrekt installationsmetode på ac- og dc-siden, herunder fastslå belastningsstrømme og egnede ledningstyper og -dimensioner
     formidle forslag til, og rådgive om, anlægsløsninger, anlægs drift og -vedligeholdelse, energiproduktion, udgiftsbesparelse og klimapåvirkning i et levetidsperspektiv
     planlægge udførelsen af et komplet anlæg

    Kompetencer

    Indenfor fagområdet solcelleanlæg kan den studerende:
     håndtere udviklingsorienterede situationer
     selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde, påtage sig et ansvar og handle inden for rammerne af en professionel etik
     identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til solcelleteknik

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, for eksempel:
    • Traditionel holdundervisning
    • Case
    • Problembaseret læringsforløb
    • Selvstudie
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Det anbefales at deltageren har opnået grundlæggende færdigheder i MS Excel, MS Word og MS Power Point inden kursus start.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Undervisningen foregår papirløst og en pc/Mac er nødvendig for at kunne deltage i undervisningen.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Faget er et valgfag med omfanget 5 ECTS, og en beståelse af det, er derfor en forudsætning for færdiggørelse af uddannelsen
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    En projekteksamen til at afdække opnået niveau efter 7-trinsskalaen. Projektet vil være en case, der skal besvares skriftligt og høres mundtligt.

    Projektprøven afholdes som en ”24-timers prøve”. For at simulere en realistisk ”solcelleanlæg entreprise”, er prøven udformet som en kundeforespørgsel (case), hvor der skal afgives tilbud med dokumentation dagen efter offentliggørelsen af ”udbudsmaterialet”. Kunde og case kan være autentisk. Der er altså 24 timer til at afgive tilbud. Herefter afholdes den mundtlige del.


    2. Certificeringsprøve
    Denne prøve er frivillig og giver mulighed for certificering hos Energistyrelsen. Bestået prøve er dokumentation for opfyldelsen af VE-bekendtgørelsen.
    Prøven har form af en tidsbegrænset multiple choice prøve. Der skal opnås 80% rigtige svar og der gives 1 forsøg.
    Opgavetype
    Problemorienteret case. Prøven kan afvikles online, hvis fysisk afholdelse ikke er mulig.
    Formkrav
    Ingen formkrav.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den mundtlige prøve har en varighed på i alt 30 minutter, der har følgende omtrentlige fordeling:
    - 1/4 til et mundtligt oplæg
    - 2/4 til eksaminationssamtale
    - 1/4 til votering og tilbagemelding til den studerende.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Til prøven medbringes projektrapport og en Powerpoint præsentation, der skal vises på lokalets lærred via egen pc
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Lærred og projektor
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Det dokumenteres i hvor høj grad, læringsmålene er opnået.
    Frist for aflevering
    Prøven afholdes kort tid efter afslutning af valgfaget. Der sendes email med link til WISEflow, hvor besvarelsen skal uploades. Her bliver prøven og præstationens bedømmelse håndteret.
    Syge-/omprøve
    Første om-, syge- og/eller reeksamen afholdes kort tid efter den ordinære prøve. Anden omprøve afholdes sammen med næste ordinære undervisningsforløb.
32
timers undervisning
105
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget VE Installatør Solcelleteknik modtager du 32 timers undervisning, hvilket svarer til 43 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.