Avancerede el-tekniske beregninger på installationer og anlæg
2024/2025- Formål og læringsmål
Formål med faget er at give den studerende en dybere indsigt og forståelse for komplekse og avancerede el-tekniske beregninger på installationer og anlæg. Faget udfolder teorien og grundlaget bag relevante beregninger på udvalgte områder af installationer og anlæg.
VidenDen studerende har viden om:
Færdigheder
• Avancerede el-tekniske beregninger
• Beregninger på kredsløb
• Loadflow-beregninger
• Skin- og næreffekt
• Symmetriske komponenter
• kortslutningsberegninger iht. DS/EN 60909-0Den studerende kan:
Kompetencer
• Demonstrere kendskab til metoden ”opløsning i symmetriske komponenter”
• Demonstrere kendskab til DS/EN 60909-0
• Foretage avancerede beregninger på kredsløb og udvalgte dele af installationer og anlægDen studerende har kompetencer inden for at:
• Udføre loadflow-beregninger på effektoverføringssystemer
• I begrænset omfang udføre kortslutningsberegninger iht. DS/EN 60909-0
• Udvikle egne kompetencer i relation til avancerede el-tekniske beregninger på installationer og anlæg - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Problembaseretlæring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveIndividuel prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurSyge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Avancerede el-tekniske beregninger på installationer og anlæg modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, projektpræsentation, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, informationssøgning, gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.