Copenhagen School of Design and Technology

da

Sanitetsteknik 1 (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Sanitation 1 (DA)
Uddannelse
VVS-installatør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4512108
Fag- /modulansvarlig
Peter Hansen
Raydon Kolmos
  • Formål og læringsmål

    Projektering samt drift og vedligeholdelse af installationer inden for:
    Vand; Brugsvandsinstallationer, installationsgenstande, varmtvandsbeholdere, cirkulation, isolering, trykforøgning, vandbehandling, materialer, korrosion, støj.
    Afløb; Udluftede og ikke‐udluftede spildevandsinstallationer, regnvands‐ og drænvandsinstallationer, pumpeanlæg, materialer, korrosion, sikring mod brand, støj.

    Viden

    Viden
    • Skal have forståelse for dimensionering af vand- og afløbsinstallationer.
    • Skal have udviklingsbaseret viden om brandbeskyttelse af vand- og afløbsinstallationer.
    • Skal have viden om gældende love og regler.
    • Skal have udviklingsbaseret viden

    Færdigheder

    Færdigheder
    • Skal kunne anvende og kombinere værktøjer til at projektere og dimensionere vand- og afløbsinstallationer.
    • Skal kunne formidle og etablere drifts- og vedligeholdelse af vand- og afløbsinstallationer.
    • Skal kunne formidle sin viden på området til brugere, bygherrer, arkitekter, rådgivere og entreprenører med henblik på at kunne rådgive, lede og tilrettelægge udførelsen af arbejder inden for området.
    • Skal kunne vurdere installationsformer og vælge relevante og tidssvarende løsninger.

    Kompetencer

    Kompetencer
    • Skal kunne håndtere projektering og tilrettelæggelse af arbejder på vand- og afløbsinstallationer i et udviklingsorienteret perspektiv.
    • Skal kunne rådgive og træffe beslutninger i overensstemmelse med gældende love, regler og normer vedrørende vand- og afløbsinstallationer.
    • Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden inden for sanitetsteknik.
    • Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for sanitetsteknik.

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseretlæring
    • Vidensdeling
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Faget Sanitetsteknik 1 & 2 afprøves samtidigt og skal selvstændigt bestås.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel prøve bestående af et skriftligt projekt og en mundtlig del.
    Formkrav
    Der skal afleveres et skriftligt projekt som danner udgangspunktet for den mundtlige eksamination. Afleveringen skal minimum fylde 10 normalsider. Bilag indgår ikke i antallet af normalsider. En normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum. En figur tæller ét anslag.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den mundtlige prøve har en varighed på i alt 30 minutter, der har følgende omtrentlige fordeling:
    - 1/4 til et mundtligt oplæg
    - 2/4 til eksaminationssamtale
    - 1/4 til votering og tilbagemelding til den studerende
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en samlet bedømmelse efter 7-trinsskalen. Dette ud fra en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamination.
    Læringsmålene for prøven er identisk med læringsmålene for fagelementet som prøves.
    Projekter skal have en læsevenlig struktur og være skrevet på korrekt dansk, medmindre andet sprog er valgt. Mangler i formulerings- og staveevne kan trække op til én karakter ned.
    Syge-/omprøve
    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
42
timers undervisning
95
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Sanitetsteknik 1 (DA) modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.