Teknisk beregning (DA)
2023/2024- Formål og læringsmål
Teknisk beregning af vvs‐anlæg ved hjælp af relevante og tidssvarende matematiske og fysiske discipliner og værktøjer.
VidenViden
Færdigheder
Skal have forståelse for grundlæggende, relevante matematiske og naturfaglige værktøjer.
Skal have forståelse for matematiske og fysiske metoder og værktøjer til beregning af vvs-anlæg.
Skal have udviklingsbaseret viden om anvendelse af metode og teori for beregninger af VVS-tekniske installationer.Færdigheder
Kompetencer
Skal kunne anvende og kombinere relevante matematiske og naturfaglige værktøjer.
Skal kunne vurdere beregninger ifm projektering af vvs-anlæg.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger i forhold til beregninger på VVS-tekniske installationer.Kompetencer
Skal kunne deltage i tværfaglige relevante arbejdsprocesser omkring tekniske beregninger inden for erhvervet.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden og konstruere tekniske systemer ved anvendelse af relevante og tidssvarende matematiske og fysiske discipliner og værktøjer.
Skal kunne deltage i tværfaglige og udviklingsorienterede situationer med henblik på problemløsning af VVS-tekniske opgaver. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseretlæring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtFaget teknisk beregning skal selvstændigt beståsPrøveformSkriftlig prøveIndividuel skriftlig stedprøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed2 timerHjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Teknisk beregning (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.