Teknisk beregning (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Teknisk beregning af vvs‐anlæg ved hjælp af relevante og tidssvarende matematiske og fysiske discipliner og værktøjer.
VidenViden
Færdigheder
• Skal have forståelse for grundlæggende, relevante matematiske og naturfaglige værktøjer.
• Skal have forståelse for matematiske og fysiske metoder og værktøjer til beregning af vvs-anlæg.
• Skal have udviklingsbaseret viden om anvendelse af metode og teori for beregninger af VVS-tekniske installationer.Færdigheder
Kompetencer
• Skal kunne anvende og kombinere relevante matematiske og naturfaglige værktøjer.
• Skal kunne vurdere beregninger ifm projektering af vvs-anlæg.
• Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger i forhold til beregninger på VVS-tekniske installationer.Kompetencer
• Skal kunne deltage i tværfaglige relevante arbejdsprocesser omkring tekniske beregninger inden for erhvervet.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden og konstruere tekniske systemer ved anvendelse af relevante og tidssvarende matematiske og fysiske discipliner og værktøjer.
• Skal kunne deltage i tværfaglige og udviklingsorienterede situationer med henblik på problemløsning af VVS-tekniske opgaver. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseretlæring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtFaget teknisk beregning skal selvstændigt beståsPrøveformSkriftlig prøveIndividuel skriftlig stedprøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed2 timerHjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Teknisk beregning (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.