Københavns Erhvervsakademi

en

Indeklima, ventilation 1 (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Indoor Environment, ventilation 1 (DA)
Uddannelse
VVS-installatør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4512206
Fag- /modulansvarlig
Jesper Østerbye Rasmussen
Bertel Sommer Larsen
  • Formål

    Generel teori om ventilationsprincipper og anlægstyper, herunder mekanisk udsugning og indblæs‐ ning samt CAV og VAV.
    Termisk‐ og atmosfærisk indeklima. Volumenstrømme og nødvendig tilførsel af udeluft. Brandbeskyttelse af ventilationsanlæg. Regler, love og anvisninger vedrørende ventilationsanlæg. Luftfordelingssystemer, herunder tryktabsberegninger, ventilatorer og forindstilling, luftstrømninger i lukkede rum, SEL værdier.

    Viden

    Den uddannede installatør har viden om
    • opbygning af forskellige typer ventilationsanlæg.
    • dimensionering og virkemåde indenfor bolig, institution og erhverv.
    • områdets betydning for, og indflydelse på andre tilgrænsende faggrupper.
    • regler, love og anvisninger vedrørende ventilationsanlæg.

    Færdigheder

    Den uddannede installatør kan
    • projektere, dimensionere og etablere indeklimaanlæg.
    • vurdere installationsformer og vælge relevante og tidssvarende løsninger.

    Kompetencer

    Den uddannede installatør er kvalificeret til at
    • projektere og tilrettelægge udførelsen af arbejder på indeklimaanlæg.
    • foretage beregninger af de dimensionsgivende luftmængder og projektere kanalsystemer.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseretlæring
    • Vidensdeling
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    De obligatoriske uddannelseselementer for det første studieår afsluttes med én fælles prøve.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuelt eller i grupper op til 5 personer. Den mundtlige del er individuel.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Syge-/omprøve
    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
41
timers undervisning
96
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Indeklima, ventilation 1 (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.