Varmetekniske installationer og energieffektivitet 2 (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Bygningers varmetab og energibehov. Varmeanlæg, herunder producerende ‐, fordelings‐ og afgivende anlæg, skorstene, pumper, regulering og isolering.
VidenViden
Færdigheder
• Skal have udviklingsbaseret viden om bygningers varmetab og energibehov.
• Skal have viden om gældende love og regler.
• Skal have forståelse for dimensionering af varmeanlæg.
• Skal have forståelse for etablering og varetagelse af drift og vedligeholdelse af varmeanlæg med tilhørende automatik.Færdigheder
Kompetencer
• Skal kunne anvende og kombinere værktøjer til at beregne og dokumentere bygningers varmetab og energibehov.
• Skal kunne anvende og kombinere værktøjer til at projektere og dimensionere varmeanlæg.
• Skal kunne formidle drifts- og vedligeholdelse af varmeanlæg med tilhørende automatik til brugeren.
• Skal kunne formidle sin viden på området til brugere, bygherrer, arkitekter, rådgivere og entreprenører med henblik på at kunne rådgive, lede og tilrettelægge udførelsen af arbejder inden for området
• Skal kunne vurdere installationsformer og vælge relevante og tidssvarende løsninger.Kompetencer
• Skal kunne håndtere projektering og tilrettelæggelse af arbejder på varmeanlæg med tilhørende automatik i et udviklingsorienteret perspektiv.
• Skal kunne rådgive og træffe beslutninger i overensstemmelse med gældende love, regler og normer vedrørende varmeanlæg med tilhørende automatik.
• Skal kunne tilegne sig ny viden inden for varmetekniske installationer i en struktureret sammenhæng
• Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang i relation til varmetekniske installationer og energieffektivitet. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagFaget varmetekniske installationer og energieffektivitet 1 & 2 skal selvstændigt beståsPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuelt eller i grupper op til 4 personer. Den mundtlige del er individuel.OpgavetypeVarmetekniske installationer og energieffektivitet 1 & 2 indgår i projekt med ventilation og indeklima 1.FormkravAfleveringer af projekt må maksimalt fylde 14 normalsider for en gruppe. Studerende, der afleverer individuelt, må maksimalt aflevere 10 normalsider. Bilag indgår ikke i antallet af normalsider. En normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum. En figur tæller ét anslag.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedFaget afprøves sammen med flere fag i en fælles projekteksamination. Der er i alt afsat 45 min til en mundtlig eksamination af fagene. Heri indgår også til skift, votering og karaktergivning.
Fagene der eksamineres i er: Ventilation og indeklima 1 og Varmetekniske installationer og energieffektivitet.Hjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDer gives en samlet bedømmelse efter 7-trinsskalen. Dette ud fra en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamination.
Læringsmålene for prøven er identisk med læringsmålene for det eller de fagelementer som prøves.
Projekter skal have en læsevenlig struktur og være skrevet på korrekt dansk, medmindre andet sprog er valgt. Mangler i formulerings- og staveevne kan trække op til én karakter ned.Syge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Varmetekniske installationer og energieffektivitet 2 (DA) modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.