Organisation og ledelse (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Etablering og opbygning af organisationer samt organisationsudvikling.
Viden
Ledelse af organisationer, systemer, kulturer og personale samt udviklingsprocesser. Arbejdsret og personalejura samt relevante emner fra erhvervsjura.Den uddannede installatør har viden om
Færdigheder
• virksomhedsformer, organisationsmodeller, innovation og organisationsudvikling, arbejds‐ pladsens formelle og uformelle organisationer, organisering af personale samt opbygning af medarbejdergrupper.
• strategisk ledelse og lederens funktioner, opgaver og roller, relevante ledelsesværktøjer, le‐ delse og samarbejde, almen arbejdspsykologi samt forandrings‐ og udviklingsprocesser.
• den danske arbejdsmarkedsmodel og personalejura.Den uddannede installatør kan
Kompetencer
• organisere virksomhed og arbejdsplads, etablere, opbygge og udvikle organisationer og et personale.
• håndtere organisationsmodeller og kulturer samt sociale og interpersonelle relationer.
• arbejde med strategisk ledelse og anvende relevante ledelsesværktøjer i en given situation samt håndtere forandrings‐, udviklings‐ og implementeringsprocesser.
• lede et personale, sikre trivsel og motivation, tiltrække og fastholde medarbejdere samt håndtere samarbejds‐ og personaleforhold efter gældende love og regler.Den uddannede installatør er kvalificeret til
• indgå i en installatørvirksomheds ledelsesfunktioner og påtage sig et personaleansvar.
• deltage i udviklingsopgaver af organisation og personale samt håndtere udviklings‐, foran‐ drings‐ og implementeringsprocesser i forbindelse med innovation. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuelt eller i grupper op til 5 personer. Den mundtlige del er individuel.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurSyge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Organisation og ledelse (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.