Københavns Erhvervsakademi

en

Organisation og ledelse (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Organization and Management (DA)
Uddannelse
VVS-installatør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4512302
Fag- /modulansvarlig
Elin Rose Greve
  • Formål og læringsmål

    Etablering og opbygning af organisationer samt organisationsudvikling.
    Ledelse af organisationer, systemer, kulturer og personale samt udviklingsprocesser. Arbejdsret og personalejura samt relevante emner fra erhvervsjura.

    Viden

    Den uddannede installatør har viden om
    • Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af organisationsmodeller, innovation og organisationsudvikling, herunder arbejdspladsens formelle og uformelle organisationer.
    • Skal have forståelse af gruppedynamiske arbejdsprocesser.
    • Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af danske arbejdsmarkedsforhold.
    • Skal have viden om personalejura.
    • Skal have udviklingsbaseret viden om etablering og opbygning af en virksomheds forretningsplan.

    Færdigheder

    Den uddannede installatør kan
    • Skal kunne vurdere hvorledes en virksomheds organisation opbygges, justeres og udvikles i forhold til det omgivende miljø.
    • Skal kunne anvende strategiske ledelsesværktøjer.
    • Skal kunne anvende, vurdere og formidle innovative løsninger på virksomhedens udfordringer og problemer.
    • Skal kunne anvende og kombinere forandringsprocesser.
    • Skal kunne vurdere ledelsesprocesser og opstille samt udvælge løsningsmodeller, der sikrer trivsel og motivation.
    • Skal kunne anvende metoder til informationssøgning inden for faglige og retslige områder.

    Kompetencer

    Den uddannede installatør er kvalificeret til
    • Skal kunne deltage i en installatørvirksomheds ledelsesfunktioner og påtage sig et personaleansvar.
    • Skal kunne håndtere samarbejds- og personaleforhold efter gældende love og regler
    • Skal kunne deltage i udviklingsopgaver af organisation og personale i takt med den samfundsmæssige og teknologiske udvikling.
    • Skal kunne håndtere forandrings- og implementeringsprocesser i forbindelse med innovation.

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret læring
    • Vidensdeling
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Faget organisation og ledelse skal selvstændigt bestås
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuelt eller i grupper op til 4 personer. Den mundtlige del er individuel.
    Formkrav
    Aflevering af projekt må maksimalt fylde 25 normalsider for en gruppe. Studerende, der afleverer individuelt, må maksimalt aflevere 20 normalsider. Bilag indgår ikke i antallet af normalsider. En normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum. En figur tæller ét anslag.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Faget afprøves i en mundtlig projekteksamination á 25 min. Heraf forventes 5 min brugt til skift, votering og karaktergivning.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en samlet bedømmelse efter 7-trinsskalen. Dette ud fra en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamination.
    Læringsmålene for prøven er identisk med læringsmålene for det eller de fagelementer som prøves.
    Projekter skal have en læsevenlig struktur og være skrevet på korrekt dansk, medmindre andet sprog er valgt. Mangler i formulerings- og staveevne kan trække op til én karakter ned.
    Syge-/omprøve
    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
42
timers undervisning
95
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Organisation og ledelse (DA) modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.