Organisation og ledelse (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Etablering og opbygning af organisationer samt organisationsudvikling.
Viden
Ledelse af organisationer, systemer, kulturer og personale samt udviklingsprocesser. Arbejdsret og personalejura samt relevante emner fra erhvervsjura.Den uddannede installatør har viden om
Færdigheder
• Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af organisationsmodeller, innovation og organisationsudvikling, herunder arbejdspladsens formelle og uformelle organisationer.
• Skal have forståelse af gruppedynamiske arbejdsprocesser.
• Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af danske arbejdsmarkedsforhold.
• Skal have viden om personalejura.
• Skal have udviklingsbaseret viden om etablering og opbygning af en virksomheds forretningsplan.Den uddannede installatør kan
Kompetencer
• Skal kunne vurdere hvorledes en virksomheds organisation opbygges, justeres og udvikles i forhold til det omgivende miljø.
• Skal kunne anvende strategiske ledelsesværktøjer.
• Skal kunne anvende, vurdere og formidle innovative løsninger på virksomhedens udfordringer og problemer.
• Skal kunne anvende og kombinere forandringsprocesser.
• Skal kunne vurdere ledelsesprocesser og opstille samt udvælge løsningsmodeller, der sikrer trivsel og motivation.
• Skal kunne anvende metoder til informationssøgning inden for faglige og retslige områder.Den uddannede installatør er kvalificeret til
• Skal kunne deltage i en installatørvirksomheds ledelsesfunktioner og påtage sig et personaleansvar.
• Skal kunne håndtere samarbejds- og personaleforhold efter gældende love og regler
• Skal kunne deltage i udviklingsopgaver af organisation og personale i takt med den samfundsmæssige og teknologiske udvikling.
• Skal kunne håndtere forandrings- og implementeringsprocesser i forbindelse med innovation. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtFaget organisation og ledelse skal selvstændigt beståsPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuelt eller i grupper op til 4 personer. Den mundtlige del er individuel.FormkravAflevering af projekt må maksimalt fylde 25 normalsider for en gruppe. Studerende, der afleverer individuelt, må maksimalt aflevere 20 normalsider. Bilag indgår ikke i antallet af normalsider. En normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum. En figur tæller ét anslag.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedFaget afprøves i en mundtlig projekteksamination á 25 min. Heraf forventes 5 min brugt til skift, votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives en samlet bedømmelse efter 7-trinsskalen. Dette ud fra en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamination.
Læringsmålene for prøven er identisk med læringsmålene for det eller de fagelementer som prøves.
Projekter skal have en læsevenlig struktur og være skrevet på korrekt dansk, medmindre andet sprog er valgt. Mangler i formulerings- og staveevne kan trække op til én karakter ned.Syge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Organisation og ledelse (DA) modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.