Indeklima, ventilation 2 (DA)
2019/2020- Formål
Generel teori om lyd samt lydberegninger i ventilationsanlæg.
Viden
Luftbehandling, tilstandsændring, opvarmning, køling og befugtning. IX‐diagrammer og inter‐ ne/eksterne belastninger for anlæg.
Opbygning af ventilationsaggregater, herunder spjæld, filtre, varme‐ og køleflader. Energiforbrug til drift af ventilationsanlæg. Sikkerhedsforanstaltninger i ventilationsanlæg, brand,røg og frost. Styrings‐ og reguleringsteori. Drifts‐ og vedligeholdelsesprocedurer for ventilationsan‐ læg, herunder måleteori og indregulering.
Funktionsdiagrammer, funktionsbeskrivelser og industrielle anlæg.Den uddannede installatør har viden om
Færdigheder
• lyd i ventilationsanlæg.
• luftens tilstandsændringer.
• ventilationsaggregater med tilhørende automatik.
• energiberegninger.
• at tilegne sig ny viden indenfor området og anvende nye teknologier.Den uddannede installatør kan
Kompetencer
• projektere og dokumentere et komplet ventilationsanlæg efter gældende regler og under hensyntagen til funktions‐, indeklima‐ og driftsmæssige krav samt krav til økonomiske, energibesparende og miljømæssige hensyn.
• formidle sin viden om området til brugere, bygherrer, arkitekter, rådgivere og entreprenører med henblik på at kunne rådgive, lede og tilrettelægge udførelsen af arbejder indenfor området.
• udfærdige drifts‐ og vedligeholdelsesprocedurer.Den uddannede installatør er kvalificeret til at
• projektere og tilrettelægge indeklima‐/ventilationsanlæg med tilhørende automatik under hensyntagen til lydforhold, indregulering og energiforbrug.
• kunne vurdere, rådgive og træffe beslutninger i overensstemmelse med gældende love, regler og normer vedrørende indeklima/ventilationsanlæg.
• medvirke til at præge udviklingen indenfor området, således at der nu og i fremtiden satses på bedre indeklima, komfort og energioptimering. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuelt eller i grupper op til 5 personer. Den mundtlige del er individuel.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurSyge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Indeklima, ventilation 2 (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.