Fremtidens energiformer og energirigtig projektering i den grønne omstilling
2024/2025- Formål og læringsmål
Metoder til omregning mellem forskellige energiformer samt dimensionering med grønne løsninger indenfor det VVS-tekniske område, eksempelvis hybridanlæg, Power to X (P2X), biogas og brint.
Viden
Fokus vil være på analyse og forbedring af energiforbrug og bæredygtighed i den grønne omstilling ud fra forbrugsberegninger og dermed sikre og dokumentere energieffektivt og bæredygtighed for anlæg og drift.Den studerende har:
Færdigheder
• viden om teorier og metoder inden for energiomsætning fra en form til en anden
• viden om teorier og metoder inden for nye former for energilagre, energiomsætning og energikilder
• viden om afgifter og tilskudsmuligheder.
• viden om teori og praktisk beregning af rentabilitet og investering i forbindelse med energioptimering.
• forståelse for energistrategiers betydning for virksomhedens energiforbrug, branding, konkurrenceevne mv.
• forståelse for principper og betingelser for energisystemers samspil på tværs af, installationer, processer og produktion/industri.Den studerende kan:
Kompetencer
• anvende beregningsmetoder i forbindelse med energiomsætning i vvs-tekniske anlæg
• anvende forskellige energiformer i vvs-tekniske anlæg i forhold til den grønne energiomstilling.
• vurdere og argumentere for valget af energikilder, energilagre og energianlæg ud fra energimæssige beregninger.
• vurdere og diskutere energimæssige, økonomiske og miljømæssige konsekvenser ved investeringer.
• deltage i udviklingsorienterede projekter i forbindelse med energioptimering med anvendelse af relevant teknologi.
• indsamle, vurdere og analysere data indenfor energiparametre i installationer og industrielle anlæg, under anvendelse af måleteknik og relevante analysemetoder.
• formidle sin viden på området til interessenter.Den studerende kan:
• anvende innovative løsninger inden for energiomsætning i vvs-tekniske anlæg
• diskutere og bedømme energianlæg, energilagre og energikilder.
• Opsøge, tilegne sig, og anvende ny viden om energiformer og anvendelse af energi, herunder energilagring og energiomsætning.
• holde sig opdateret vedr. aktuelle udviklingsværktøjer. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel prøve bestående af et skriftligt projekt og en mundtlig del.FormkravDer skal afleveres et skriftligt projekt som danner udgangspunktet for den mundtlige eksamination. Afleveringen skal minimum fylde 5 normalsider. Bilag indgår ikke i antallet af normalsider. En normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum. En figur tæller ét anslag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige prøve har en varighed på i alt 30 minutter, der har følgende omtrentlige fordeling:
- 1/4 til et mundtligt oplæg
- 2/4 til eksaminationssamtale
- 1/4 til votering og tilbagemelding til den studerendeBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDer gives en samlet bedømmelse efter 7-trinsskalen. Dette ud fra en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamination.
Læringsmålene for prøven er identisk med læringsmålene for det eller de fagelementer som prøves.
Projekter skal have en læsevenlig struktur og være skrevet på korrekt dansk, medmindre andet sprog er valgt. Mangler i formulerings- og staveevne kan trække op til én karakter ned.Syge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Fremtidens energiformer og energirigtig projektering i den grønne omstilling modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, klasseundervisning, øvelser i labs/værksteder, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, læsning af pensum, prøve, værksted, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.