Vedvarende energi - varmepumpe (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Opsætning og montering af varmepumper og systemer til overfladenær udnyttelse af geotermisk energi. Indregulering af anlæg og slutafprøvning. Aflevering af anlæg til kunde. Modulet kvalificerer til opnåelse af godkendelse som VE montør eller VE installatør.
VidenDen uddannede installatør har viden om
Færdigheder
• Varmepumpers grundlæggende fysik og driftsprincipper, herunder varmepumpecyklussens karakteristika og komponenters funktion heri.
• Bygningens varmesystem (radiatorer og gulvvarme), herunder drifts- og temperaturforhold.
• Bygningens klimaskærm.
• Dimensioneringsgrundlaget for jordslanger, herunder kendskab til de geotermiske ressourcer.
• Miljø-, sikkerheds- og myndighedskrav, herunder lydkrav og regler om attester.
• Korrekt indregulering af styrings- og reguleringssystemer.Den uddannede installatør kan
Kompetencer
• Vælge og dimensionere komponenter til et typisk anlæg.
• Beregne energibehov til opvarmning og varmt brugsvand.
• Bestemme komponenter til og størrelse af eventuel buffertank samt dimensionere komponenter til supplerende opvarmningssystemer.
• Anvende gældende relevant lovgivning, herunder byggelovgivning, autorisationslovgivning, støjlovgivning og jordvarmebekendtgørelsen.
• Rådgive om oplagte energibesparende foranstaltninger i forbindelse med etablering af varmepumper.
• Formidle sin viden på området til brugeren.Den uddannede installatør er kvalificeret til at
• Vurdere konsekvenserne af forskellige løsninger med hensyn til miljø, komfort og økonomi.
• Vurdere de praktiske konsekvenser af forskellige løsningsmetoder.
• Vurdere nøjagtigheden af forskellige løsningsmetoder.
• Tilegne sig ny vidne inden for området og selvstændigt kunne indgå i faglige og tværfaglige samarbejder. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Vidensdeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet kan den studerende ikke indstilles til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagMed mundtlig eksamination.
Valgfag 2 skal selvstændigt beståsPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravPortfolio afleveres i en navngivet pdf-fil og skal afleveres i 1 samlet fil. Maksimalt 9 normalsider. Bilag skal indsættes bagerst i filen og eventuelle specialfiler skal medtages til den mundtlige eksamen samt indsættes som en del af bilagene. Bilag indgår ikke i antallet af normalsider. En normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum. En figur tæller ét anslag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed45 minHjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingSkriftligt opgave vægter med 40 % og mundtlig præstation med 60 %.Syge-/omprøveEn studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
På faget Vedvarende energi - varmepumpe (DA) modtager du 21 timers undervisning, hvilket svarer til 28 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.